fredag 22 augusti 2008

Garnbestyr och frossa

Det hade ju varit roligare med garnfrossa men så kul var det inte. Feberfrossa handlar det om, jag fick kraftig sådan natten till igår. Det var inte kul! Det resulterade att jag blev hemma liggandes halvdöd på soffan. Den enda ljusglimten i misären är att jag när jag låg där lyckades titta på min senast inköpta film, Stardust. Jag gillade den, men så är jag ju sagofreak också. Där halvlåg jag alltså på soffan med stickningen i högsta hugg och avnjöt en saga full av smaskiga effekter och bra skådisar. Kunde ju varit en riktig sjysst förmiddag om det inte vore för febern, avsaknad av röst, den igensvullna halsen och de ständiga snytningarna.

Stickat har jag gjort massor nu när jag spenderat min tid i soffan med filt över knäna och rykande hett té inom räckhåll. Nu när jag är inne i en sockperiod igen så spanar jag på den där magic loop grejen. Det är bara det att jag är så fruktansvärt dålig på att läsa beskrivningar! Det mesta går snabbt att lära om någon bara visar men när man ska läsa sig till och försöka få till det så blir det värre. Konstigt eg för annars är jag en riktig "läsartyp". Men just mönster har jag en tendens att lyckas krångla till för mig själv. Ja, ja övning ger färdighet. Jag har lyckats googla fram en liten film i ämnet också så förhoppningsvis får jag till det. Men allvarligt talat, jag gillar faktiskt att sticka sockor på det gamla klassiska sättet, men det där med att kunna göra två på en gång är ju lite lockande. Annars föredrar jag strumpstickor framför rundstickor.

Jag ska också försöka förstå mig på det där med att sticka sockar från tån och nedåt, det vore ju inte dumt. Jag har hittat två beskrivningar i Barbros eminenta stickblogg, men det är som sagt det där med att få till det från det skrivna ordet till praktiken. Det är väl bara att sätta igång och träna. Jag skriver ut beskrivningarna nu så får vi se vad det blir av det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar