måndag 25 augusti 2008

Jag gjorde det!

Ja, jag gjorde det! Jag tog mig i kragen och bestämde mig för att nu ska jag lära mig magic loop! Sagt och gjort, jag printade ut allt matnyttigt jag kunde hitta och parkerade mig i soffhörnet. Efter en del läsande kände jag mig mer än måttligt förvirrad men beslutade raskt att jag skulle ta det ett steg i taget.

Jag började med att lägga upp maskor för två sockar. Jag bestämde mig för två av den anledningen att det var själva orsaken till varför jag öht ville lära mig detta, att jag skulle kunna sticka två sockar på en gång.

Efter uppläggningen som jag faktiskt fixade utan något större problem så var det då dags att börja sticka. Det gick bra ända till halva första varvet på sockorna, sen då? Där fastnade jag lite och lyckades liksom inte hitta svaret bland mina utprintade beskrivningar heller. Så jag fick gå upp och sätta mig vid datorn och kolla in filmen. Efter en stund trillade polletten ned och jag fattade att jag liksom måste vända hela arbetet för att sedan sticka vidare på andra sidan. Det är lite pyssligt att hålla på att dra stickor och kabel men å andra sidan så är det ju lätt gjort när man väl fattat vad man pysslar med.




Hur som helst så har jag nu två korta sockskaft påbörjade. Jag var tvungen att repa upp första försöket då jag efter en lång stunds stickande insåg att jag gjort fel på ett stället så att resåren blev ojämn, först tänkte jag strunta i det men efter en stunds vidare stickande insåg jag att jag retade mig alldeles för mycket på den där felstickningen så jag repade upp alltihop och började om på nytt. Man får se det som lite extra träning helt enkelt.

Så nu har jag koll på magic loop, det var inte alls så svårt som jag föreställt mig att det skulle vara. Men så är det ju ganska ofta för min del, jag har en tendens att måla fan på väggen om man säger så. *s*




För att lära sig magic loop kan man egentligen bara skriva in "magic loop" i sökrutan i önskat sökverktyg så lär man få upp ett gäng länkar. Men då får man också leta lite innan man hittar de mest informativa länkarna och de som man tycker beskriver det hela enklast. Då kanske man gör som jag, skriver ut en hög med papper som man sen inte har användning av, därför tipsar jag nedan om de tre länkar som jag tyckte var mest informativa och användbara. :-)

Uppläggning (engelska)
Genomförande (svenska)
Film (engelska)

1 kommentar:

  1. Tusen tack för inspiration och bra länkar. Jag gav mig på att sticka mitt första par strumpor med magic loop igår kväll. Det slutade med att jag hade stickat 4 varv och att klockan var 01:30.

    SvaraRadera