tisdag 26 augusti 2008

Systuga framför tv:n

Igår hade jag systuga framför tv:n. Jag bestämde mig för att försöka göra klart några pågående projekt. Jag hade delar utklippta till två thaiväskor som legat ett tag. Efter mycket klurande hur jag skulle lösa några små detaljer så har jag åtminstone gjort klart en av dem.

Resultatet av systugeverksamheten blev en stor thaiväska (med betoning på stor), sydd i återvunnet retrotyg inköpt på Tradera. Tror att båda tygerna varit gardiner men vem bryr sig om sånt! *s* Yttertyget är i ett lite tunnare frottéliknande tyg medan innertyget är ett rejält stadigt bomullstyg.

Inuti har jag gjort två stora fickor och två mindre. Eftersom väskan är så pass stor (bred) så blev den lite sladdrig i kanterna vilket jag löste med att sy resår i "böjarna" mellan axelbandets baser. Blev riktigt bra faktiskt. Jag funderar också på om jag ska bulta i ett par knappar längst ned på axelbandet så man kan knäppa ihop det på hälften utan att få knappen på ett belastande ställe när man bär. Vill man ha väskan hängande på ena axeln är det nästan bättre med smalare rem anser jag därav idén med knappar.

Nu ska jag börja ge mig på väska nummer två. Fast jag ska nog redigera mönsterdelarna lite först och förminska dem. Jag vill ha en mindre variant den här gången. Sen får vi se om jag gör botten annorlunda trots att mitt experiment med avsydda ändar funkade rätt bra när jag väl kom på att jag ville ha "snibbarna" från motsatt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar