onsdag 3 september 2008

Lite nytt på stickfronten

Jag har varit ganska kreativ på sistone. Jag har gått in för att lära mig nya saker, speciellt då sånt som jag sneglat på länge men inte vågat ta mig an. *s*

Resultatet är att jag nu har koll på både magic loop och på hur man stickar sockar från tån och upp istället från skaftet och ned. Himlans smart måste jag säga. Jag gillar verkligen den idén då det blir så mkt lättare att ha koll på garnmängden då. Tackar Barbro för hennes mönster på sockor från tån och upp. Det finns mycket att kika på hos Barbro!

Sockarna jag stickar efter Barbros mönster går över förväntan bra än så länge, jag har kommit till hälen och så det är lite nytt att läsa på men det blir nog bra i slutänden. Jag ska testa göra hällösa sockar på det här sättet sen också för tån blir så mkt snyggare när man inte snörper av. Sen måste jag tipsa om att Barbro har en jättebra beskrivning på hur man anpassar storleken på sockan efter bäraren. Den finns längst ned i beskrivningen till tåuppsocka nr 2.

Förutom att läsa in och övat på nya mönster och tekniker så har jag stickat en mössa. Jag fick en beställning på en pixiemössa och försökte få ihop färgställningen så att den skulle matcha så mkt som möjligt av den lille mottagarens uppsättning av höst/vinterkläder. Resultatet ser du nedan, min minibuse agerar modell.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar