måndag 29 september 2008

Tovat

Jag har länge varit sugen på att tova. Jag köpte garn för en evighet sedan men har inte kommit till skott. Under veckan som var blev jag inspirerad och tog tag i det hela. Jag hade en massa grönt garn liggande som jag ville göra något med. Det var ursprungligen tänkt till blöjbyxor men eftersom vi inte använder så mycket sådant längre så gick tankarna till annat. Det vill säga tova.

För länge sedan halkade jag in på en hemsida där innehavaren hade stickat och tovat väskor/kassar i de mest ljuvliga färgkombinationer. Hon hade även fodrat dem med vackra tyger och gjort detaljer som fickor och dylikt. Jag har aldrig riktigt glömt dessa underbara kreationer och närt en liten dröm om att göra liknande själv.

Blöjbyxgarnet fick bli testpilot för mitt allra första tovade projekt. Jag bestämde mig för att virka efter att ha funderat på saken ett tag. Jag hade bestämt mig för att göra någon form av väska och kom fram till att det med virknålen var lättare att bestämma formen under tiden arbetet växer fram.

Sagt och gjort! Efter ett antal upprepningar och svordomar så började äntligen min väska ta form. Den var stor och ganska sladdrig när jag slängde den i tvättmaskinen. Jag visste inte riktigt vad som skulle bli av den och hur mycket den skulle krympa ihop.

Enligt information och andras tovade alster så har jag lärt mig att man bör göra sitt arbete ungefär två tredjedelar större än vad man tänkt sig att det ska bli. Det stämmer rätt bra med mitt resultat. Men den biten kan säkert variera med garnsort/kvalitet. Så riktlinjen blir att tänka sig de tovade projekten ungefär hälften så stora som ursprungsstorlek. Det vill säga man får göra arbetet dubbelt så stort som man tänkt sig att det ska bli. Då borde det bli rätt så bra.

Tovade gjorde jag i tvättmaskinen på vanligt 40 graders tvättprogram. Slängde i en skvätt såpa ocksa (hälsingesåpa förstås) enligt rekomendation från ett mönster jag skummat igenom tidigare. Funkade utmärkt, förutom att den färdigtovade blöta väskan luktade blöt hund då. Men vissa saker får man ta.




Efter det här känns det verkligen som jag fått blodad tand. Jag vill tova mer! Jag har lite mer garn i härliga färger liggande men det garnet räcker nog inte till något större projekt. Lite synd för det hade varit kul med en kasse. Jag har också garn som är tummat för en väska i härligt brunt tjockt garn men jag kan inte riktigt bestämma mig gällande modellen plus att jag vill öva lite till. Det här var riktigt kul och tänk vad mycket kul man kan göra!

Jag vet en tjej som stickade ett rakt stycke som hon tovade kraftigt. Sen klippte hon till sulor till lillgrabbens stövlar. *voila* Man kan som sagt göra nästan vad som helst!

Jag skulle vilja tova ren kardad ull också. Jag har faktiskt köpt kardor men inte kommit längre. Ja, ja man får ta en sak i taget. Jag har iaf inte skaffat några får än fast (jag har faktiskt kommit fram till att om jag någonsin skulle pyssla med djurhållning så skulle det bli får, just på grund av att jag älskar ull)! :-D

1 kommentar:

  1. Då skulle du bott här, jag bor granne med hundratals får!
    Väskan är jättefin!
    Ha en fin dag :)
    /Karen

    SvaraRadera