måndag 15 december 2008

Ute är mörkt och kallt....

Inne sprakar en brasa i öppna spisen och tekitteln står på spisen. Det finns ingen snö kvar men frosten gnistrar i gräset. Jag är nyss hemkommen från ett av dagens tre luciafiranden. Självklart så har alla avdelningar på dagis och skolan separata luciatåg. Eftersom jag har tre små pojkar i olika åldersgrupper så blir det lite pyssel.

I väntan på att det fruktigt friska hagtornsteet (tack Linda!) ska dra färdigt så gör jag äntligen slag i saken och ser till att uppdatera. Det har varit dålig med uppdaterande en tid. Vi har haft mycket sjukt här ett tag. Barnen har bytt av varandra och sisten ut hade vattkoppor vilket tar en stund att bli av med. Så idag är första gången på över tre veckor som jag inte har någon sjukling hemma. Håller tummarna för att det håller i sig!

Men inget ont som inte har något gott med sig ( jo då det stämmer, det gäller bara att hitta det). Jag har kunnat handarbeta som sjutton. Så nu har jag färdigställt en hel del på min pyssellista. Lite har jag kvar men inget som är bråttom som tur är.

Jag har stickat torgvantar för brinnande livet. Här har vi resultaten.




Det har också blivit en mössa och en halsduk i ljuvligt mjuka och gosiga Lowisa.




Ytterligare en oversizemössa har det också blivit. Samma modell som dotterns som jag stickat tidigare. Den matchar halsduken jag gjorde för ett tag sen och de är tänkta som ett set. Garnet heter Wild Spices och är en ullblandning, det är nästan lika ljuvligt mjukt som Lowisa. Tyvärr har jag ingen länk till mönster då det är ett gammalt köpt mönster från Garntjänst. Ursprungsmönstret var till ett garn som heter Naturwolle som verkar ha utgått ur deras sortiment.



Jag har även stickat och tovat ett sittunderlag i Fritidsgarn. Superenkelt, bara att rätsticka. Tyvärr blir det även lite tråkigt efter ett tag men biter man bara ihop så har man den färdig rätt fort.




Jag har också stickat/tovat en mössa/hatt och stickat en sjal i sarisilk men dem har jag inte lyckats få på bild än. Jag håller just nu på med ytterligare en sjal i sarisilke. Det är så otroligt läckra färgskiftningar i sarisilket. Hoppas bli klar med nummer två imorgon och kanske kan jag till och med lyckas få upp en bilder innan vi ger oss av för julfirande i Norge.


Sticka lungt!





Torgvantarna (halvvantar, muddar) är stickade efter dessa gratismönster som både är lätta att läsa och enkla att räkna om efter garn/masktäthet:

Halvvante - Sticka Sveriges stickförening
Muddar i Alpaca - Sticka och Virka i Stockholm

Den gröna oversizemössan är stickad efter detta mönster:

DROPS mössa och halsduk i ”Eskimo”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar