onsdag 7 januari 2009

Färgat garn

För ett tag sedan så färgade jag garn. Det var ett totalt experiment eftersom jag varken läst på ordentligt eller hade riktig koll på vad jag gjorde. Men ibland slår blixten bara ned och man får en idé. Då kan man antingen köra på eller skriva upp det på listan över sånt man vill/ska göra.

Jag hade en påse med ofärgat ullgarn som inte var allt för dyrt. Detta har jag tänkt använda som försöksnystan när det gäller färgning då jag aldrig färgat garn förr. Eftersom detta var ett ögonblicks infall så fick jag rota i skåpen och ta vad huset bjöd. I detta fall blev det lökskal från gul lök, rödbetsavkok, gurkmeja och svart te.


Resultaten blev över förväntan. Gurkmejan gav verkligen gul och fin fäg. Teet gav också en härligt mustig färg. Jag skulle nog behövt mer lökskal för den blev rätt dassig och rödbetans lätt aprikosa färg tilltalar inte just mig men på det hela taget blev det ändå väldigt lyckat.

Efter tork och uppnystning har jag nu stickat ett par knähöga raggsockar till dottern av lök, rödbeta och te. Bildbevis kommer.



Lökskal (gul lök)
Rödbetssaft/avkok
Gurkmeja (krydda)
Svart te


1 kommentar: