måndag 26 januari 2009

Jag har virkat en burk av en t-shirt!

Efter att ha kikat ett tag i en tråd på SB där det pratades om att virka av tygremsor (gamla jeans mm) så kunde jag ju inte låta bli att prova. Jag klippte ca en cm breda remsor av en kasserad t-shirt/trikå och sen virkade jag. Det var ganska tungvirkat så jag är lite öm i handen så här efteråt men det var kul att prova något nytt. Jag insåg ganska snabbt att jag vill ha större virknål om jag ska göra detta fler gånger. Undrar just hur stora virknålar det går att få tag i? Får utforska den saken för framtida behov.



Jag har också stickat klart de senast påbörjade raggsockarna. Det blev ett par färgglada sockar till mig själv. Jag håller på att bygga upp ett litet lager så jag har något att byta med. Färgglatt känner jag att jag behöver massor av då den vintergrå tillvaron inte är allt för uppiggande.



Jag har förstås även påbörjat ett nytt projekt. Man kan ju inte vara utan projekt! Så här ser det ut på "min" hörna av soffbordet (för jämnan). Det är bara projektet i fråga som ändras. Jag måste ju ha min grejor inom räckhåll. Det enda som inte syns i bild är min kopp och den alltid halvfulla tekannan.


3 kommentarer:

  1. Jag blev också inspirerad och började virka av ett par gamla linnen. Men min virknål gick av!!! Den var i plast så jag måste nog hitta mig stadigare virknålar!
    Härliga sockar! :)

    SvaraRadera
  2. Hoppsan! Jag hade en metallvirknål strl 8, jag tyckte det var supertungt mellan varven. Tur att det inte var plast då!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin burk du virkat! Jag har virkat en rund matta av ett gammalt påslakan. Jag skar remsorna 2 cm breda och sydde ihop dem i skarven. Jag använde plastvirknål nr. 7: inte att rekommendera, jag virkade av 3 st. innan jag hittade en metallnål nr. 7 hos mormor. Sen gick det bra. Ont i handen och blåsor på fingret ingår i proceduren att göra klart mattan. Lycka till!

    SvaraRadera