fredag 23 januari 2009

Lapptäckstankar

Jag gillar lapptäcken. Det är så kreativt! De kan vara konstnärliga och väldigt genomtänkta eller bara personliga med ett myller av lappar sydda på måfå.

Min svärmor har sytt ett enkelt lapptäcke av rutor där hon bland annat sytt in lappar av kläder dels efter sina bortgågna föräldrar och dels efter sina barn. Nu har hon ett täcke där hon kan stryka över rutan med sin mammas favoritblus eller en ruta med något av barnens mest omtyckta tröja och minnas. Jag tycker att det var en underbar idé. Nostalgi och minnen insydda i ett vackert och värmande täcke. Form och funktion med känsla.

Själv sydde jag ett litet quiltat lapptäcke till barnvagnen när jag väntade den första av grabbarna. Det var pyssligt (små trekanter). Sedan dess har jag inte kommit mig för att sy några fler. Men jag har klippt lappar av kläder som kasserats och lite annat som jag sparar för ett framtida lapptäcksprojekt med mina egna minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar