tisdag 13 januari 2009

Vad ska man göra? Sticka så klart!

Jag har varit sjuk. Ganska ordentligt medtagen av en otroligt seg influensa. En sån där förkylningsartad influensa med feber, ont i kroppen, snuva och hosta. Numer har jag ingen feber men jag är fortfarande snuvig och hostig. Hostan är hur seg som helst. Den vill bara inte försvinna. Värst är det nattetid. Jag sover väldigt lite. Ont gör det också när jag hostar, ryggen har tagit en hel del stryk.

Jag spenderar större delen av min fritid uppkrupen i soffan med en filt och tekannan i högsta hugg. Det är ju i och för sig min favoritsyssla men jag föredrar ju att utföra den när jag mår bra. Tittar på tv gör jag också. Tyvärr så har min favoritkanal lagt om sin tablå så nu har jag varken Ruth Rendell eller Daziel och Pascoe att roa mig med dagtid. Himla trist av dem. Visserligen har de fortfarande en hyfsat kul engelsk komediserie (My Family) som man kan dåsa till men annars är det mest överpräktiga Martha Stewart för jämnan tycker jag. Jag har lite svårt för henne även om hon ibland visar saker som kan intressera mig i ett par minuter.

När jag sitter uppkrupen i soffan så måste jag ju sysselsätta mig så jag stickar. Jag stickar och stickar och stickar. Jag har faktiskt varit så duktig att jag stickat något åt mig själv för en gångs skull. Jag har stickat halvvantar som matchar min grå duffel. Jag är jättekär i garnet som är ett självrandande tunt sockgarn. Jag måste ha mer sånt för nu vill jag göra knähöga sockar och kanske en mössa eller till och med en halsduk i samma garn. Fast det blir mycket garn det. Man kanske skulle försöka sälja av lite av lagret här hemma så man med gott samvete kan köpa lite nytt. Jag känner mig så läskigt slösaktig annars trots att jag faktiskt köper något jag kommer att använda. Ska fundera på det en stund och se om jag hittar något jag kan tänka mig att avvara. Det stora problemet är att jag gillar alla mina garner och har lite svårt att skiljas från dem även om de bara ligger där. Jag är nog lite störd, eller kanske är jag bara en garnnörd. :-D

Så här ser mina nystickade halvvantar ut. Jag har gjort skaften på dem riktigt långa. Jag har reumatisk värk i handlederna och då är det bra att hålla sig varm. Är det en dålig dag eller bara kallt så kan man ha skaften nedvikta så att man får dubbla lager. Eller så hasar man bara ned dem lite snyggt. Har man dem uppdragna hela vägen finns det ingen som helst risk för glipor.






Halvvantarna är ribbstickade efter enklast möjliga mönster. Jag brukar virka en uddkant på dem också. Mönstret jag utgår ifrån hittar du här. Ett enkelt mönster som är lätt att räkna om efter garnkvalitet eller att använda som grund om man vill sväva ut lite.

1 kommentar:

  1. Jättefina!! Jag antar att det är ullgarn, det brukar det vara när det är något fint =( (jag är alergisk mot ull)

    SvaraRadera