fredag 27 februari 2009

24 timmars ren lyx

Vi har haft 24 timmars ren lyx maken och jag. För första gången på sex år har vi spenderat ett helt dygn alldeles för oss själva. Barnen lämnade vi hemma med mormor som barnvakt. Det kändes nästan lite läskigt att lämna allt och dra iväg. Men oj vad det var värt det!

Det startade lite skakigt då det blev tight med tid med resan in till Stockholm och Stadsgårdsterminalen (som det lätt blir när ett gäng barn är inblandade). Men med lite tur och en väldigt snäll/snabb make (som släppte mig vid dörren medan han drog iväg och parkerade för att sedan springa för allt vad han var värd) så kom vi med båten. Vi var de näst sista ekipaget som klev på innan avgång. Gissa om jag var lite lagom orolig när jag stod och väntade vid inchecken, men han fixade det om än med andan i halsen och skakiga ben.

Vi kryssade mot Mariehamn i den lyxigaste hytt fartyget kunde erbjuda. Två plan, panoramafönster, minibar, massor av färsk frukt och champagne. Eget badrum med både dusch och bubbelbad till och med en "gästtoalett". Härligt!







Utsikten var fantastisk, vi kunde sitta i soffan, ligga i sängen eller sitta i stolarna och var vi än befann oss så hade vi den mest fantastiska utsikt. Här lämnar vi Stadsgårdsterminalen och Stockholm.




Vi åt och drack fantastiskt gott i restaurangen. Vi hade tur med bokningen och fick fönsterbord för två. Även om det är mörkt kan man njuta av utsikten, man glömmer lätt hur vackert det är med ljus i mörkret. Både förrätt, huvudrätt och efterätt var fantastiskt goda. Men mest njutbart var nog ändå att kunna sitta länge och njuta av maten och drycken i lugn och ro.

Efter maten gick vi en tur runt båten. Vi tittade på folk och vi var ut på däck en sväng men det var så pass kallt och blåsigt att vi höll oss inne resten av kvällen. Vi provianterade lite i taxfreen och stängde in oss i hytten. Där låg vi på soffan och kollade in utsikten, sippade drinkar och halvglodde på tv. Testade bubbelbadet gjorde vi också och hade allmänt mysigt.

Framåt nattkröken gick vi ned och kollade in folk på dansinrättningen och tog en nattmacka i baren. Efter det bestämde vi oss för att vi nog gjort vårt för kvällen och återvände till hytten. Där släckte vi ned och njöt av friden medan vi lade till i Mariehamn.





Moi trött och lite på lyset. Och nej det är inte min fyraåring som klippt min lugg med nagelsax även om det av någon anledning ser ut så på bilden. ;-)

Efter en natt av välförtjänt sömn i en säng utan barn vaknade vi av det kraftiga ljuset. Solen sken och trots mörkläggande rullgardiner så letade sig solen in och pockade på uppmärksamhet. Men hellre solen än klockan, det var dags att masa sig upp för frukost. På sådana här ställen serveras ju frukost på bestämda tider och vi ville gärna äta frukost i lugn och ro så att man riktigt får njuta av utbudet. Det är ju trots allt halva nöjet med frukostbuffé. Vi hade även nu turen med oss och hittade ett ledigt bord för två med utsikt. Sen avnjöt vi frukost på bästa sätt, det vill säga att maken min åt "engelsk frukost" (bacon, ägg, äggröra och annat flottigt) medan jag själv åt lantbröd med brie och massor med färsk frukt till min färskpressade juice och min kopp te. Maken hinkade förstås i sig ett par koppar kaffe också. Alla har vi våra laster. ;-)





Efter frukosten gick vi ett varv runt båten sedan återvände vi till hytten. Där bubbelbadade vi och njöt av utsikten igen medan vi sakta puttrade tillbaka mot Stockholm. Efter en stunds avkoppling kollade vi in taxfreen igen och sedan bosatte vi oss längst upp i lugna hörnan vid lugna baren där vi slappade och testade drinkar. Det innebar alltså att maken drack en massa kaffe medan jag sippade drinkar. Jag har efter lite testande konstaterat att mina tre favoritdrinkar är Mojito (original), Srawberry Daiquiri och Margarita.

Senare återvände vi till hytten där vi tog tillfället i akt och slumrade en stund innan det var dags att plocka ihop och göra sig redo för landstigning. Vi hade ett riktigt härligt dygn, totalt lungn och tid för bara varandra. Vi har bestämt att vi definitivt ska göra detta igen. Nästa gång vill vi nog åka till Tallin. Det är bara att börja spara om vi ska ha den där lilla extra lyxen då med. Jag tror jag ska börja rota i lådorna här hemma och se till att bli lite aktiv på Tradera igen.




Väl hemma igen har jag virkat klart senaste restgarnsprojektet. Ännu en babyfilt har sett dagens ljus. Även denna ska skickas vidare till Sydafrika och BB-projektet.

1 kommentar:

  1. Hej, tycker din blogg är intressant och bra skriven, och bilderna är jättebra :) Har nyss börjat prenumerera på din blogg, hoppas du kikar in på min blogg med någon gång :)

    SvaraRadera