måndag 9 februari 2009

Lite kryddigt och lite glatt

Jaha då har man genomlevt ännu en influensaartad förkylning, eller förkylningsinfluensa kanske är den korrekta termen.

Hela familjen drabbades av feber, snuva, halsont och huvudvärk. Minibusen fick så klart hosta. I början när minibusen insjuknade så kräktes han också. Jag blev rädd att det var vinterkräksjuka men kräkningarna upphörde efter ett dygn. Förmodligen var det någon form av reaktion på minimalt matintag och flytande alvedon kombinerat med hög feber.

En nackdel med tre täta barn är att man då och då har den stora oturen att de trillar dit och blir sjuka en efter en med några dagars mellanrum. Detta medför dessvärre rätt långa sjukperioder. Nu jobbar inte jag för tillfället så just nu slipper jag/vi bli lidande arbetsmässigt men när jag heltidsjobbade var det helt klart mindre kul. Även om vi delade på det hela så blev det mycket vabbande. Det är defenitivt baksidan med små dagis och skolbarn. Som tur är så utvecklas och stärks immunförsvaret för varje infektion och med åldern så minskar sjukdomstillfällena. Tyvärr så ger den vetskapen inte mycket tröst när man är mitt uppe i skiten men man får försöka hålla sig något sådär positiv.
*försöker försöker försöker*

Trist nog har jag också en tendens att dra på mig de flesta förkylningar som ungarna släpar hem. Jag har fått förklarat av "min" läkare att det beror på att mitt immunförsvar är nedsatt pga mer eller mindre ständig inflammerade leder. Jag är mitt uppe i en reumatistutredning och diagnosen är inte helt färdigställd än. Jag väntar fortfarande på kallelse från ögon och hudkliniken för vidare provtagningar. Tyvärr verkar det vara rejält lång väntetid, jag fick brev i december om att jag skulle bli kallad så snart som det fanns tid. Ja, ja jag knaprar mina antiinflammatoriska tabletter och försöker hålla mig varm så länge.

Stickat har jag förstås gjort, den biten rår inga sjukor på. Först ut är ett par regnbågsfärgade vuxensockar i en färgskala som får mig att tänka på kryddor och Indiska (butiken). Färgerna är murriga och varma. Kryddigt yogite känns helt rätt när man stickar med det här garnet.



Jag har stickat sockar i det här garnet förut. Det är ett sockgarn som heter Sport och som man brukar kunna hitta i välsorterade butiker typ Coop, ICA Maxi, Åhlens och liknande. Finns i några olika färgställningar och som alltid med färgskiftande/ombre garn så vet man inte riktigt vad man får för mönstring förren man börjat sticka. Jag har stickat ett par barnsockar i samma garn tidigare och de blev så här.



Efter de kryddiga regnbågsrandiga så gav jag mig på ett mer färgsprakande garn. Flerfärgat i skarpa färger med skarpa kontraster. Ett par riktigt glada sockar blev det. Jag gillar skaften bäst, skulle kunna tänka mig en tröja till min minibuse om jag kan få den typen av mönstring på större delen av den. Ska undersöka den saken. Tänkte mig en "pippimodell". Får se om jag lyckas tag i den saken eller om det kommer något annat i mellan. Det gör oftast det.



Nu ska jag fortsätta med de två par födelsedagssockar som jag har kvar på min att göra lista. Två veckor kvar till det allmänna överlämnandet. Ska bli spännande att se vad mottagarna tycker om sockar, mössor och halsdukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar