tisdag 17 februari 2009

Med en enkel tulipan...

...på bemärkelsedan, jag gratulerar mig själv ut idag!

Ja då var det dags igen då, dags att bli ett år äldre. Inte vidare festligt alls tycker jag. Jag har aldrig direkt haft någon åldersnojja förren nu. Att passera trettio störde mig inte alls. Tvärtom har jag trivts som trettio (någonting) men nu när jag så sakteliga börjar närma mig det stora "fyra noll" känns det faktiskt ganska olustigt. Fyrtio är liksom väldigt medelålders. Jag är van vid att tänka på mig själv som ung och mitt i livet. Min mamma var fyrtio när hon blev mormor, det kanske är där skon klämmer. Jag har lite svårt att acceptera att jag snart passerar sträcket för mormorsåldern helt enkelt.

Annars har det varit en väldigt lugn dag. Ärligt talat så är det rätt kasst att fylla år mitt i veckan. Det tar lite udden av det festliga med det hela. Speciellt när man som jag är ensam hemma med grabbarna bus som har sportlov.

Jag har spenderat halva dagen i soffan med min stickning och resterande halva har jag ägnat åt bakning. Idag när maken kommit hem och middag är avklarad så ska vi svulla med cheesecake och långpannebröd med blåbär. Cheesecake är bland det bästa jag vet och dagen till ära tänker jag bjuda på mitt bästa cheesecakerecept (se längre ned)!

Firande av födelsedagen blir det tillsammans med släkten till helgen. Både min mormor och min morfar fyller år i samma vecka som jag. Sen åker jag och maken på lyxkryssning nästa vecka. Utan barn! Det är STORT! Första gången vi övernattar själva (utan barn alltså) sedan storbusen föddes för snart sju år sedan. Maken överraskade redan förra veckan med beskedet om bokad lyxhytt på en tjugofyratimmarskryss. Det blir tvåvånings svit, spa och ála carte för hela slanten. Det ska bli så otroligt härligt! Det är den stora presenten. Den lite mindre men inte helt billiga stod jag för själv. Ett lyxset Knit Pro Symfonie Wood med diverse tillbehör blev det. Förhoppningsvis har jag det paketet hemma om en stund. Tills dess får jag nöja mig med att låna en bild.



Jag har stickat klart ännu ett par sockar. Ett par i vuxenstorlek som tog lite extra tid att få klara. Det kom nämligen ett sidospår i vägen i form av en virkad bebisfilt som ska få åka vidare till/med sydafrikaprojektet.

  


Vi har också pysslat lite gemensamt grabbsen och jag. Vi har gjort fågelmatshängen. Jag har ingen aning om vad vi ska kalla dem men principen är i alla fall att man böjer till en bit kraftig ståltråd och sedan trär man upp godsaker till fåglarna på dem. Jag såg en sån variant på en pysslig hemsida för något år sedan och tyckte det var jättesmart. Vi trär upp äpelskrottar, bröd och "smörbitar" på dem. Har man cocosfett så är det perfekt men i brist på anant kan man ta smör. Fåglarna behöver fett på vintern för att hålla värmen. Istället för köpta talgbollar alltså. Här kommer lite bilder som förhoppningsvis förklarar det hela bättre än mitt svammel.

  

  


Fåglarna verkar uppskatta mathängena. Jag har perfekt utsikt över trädet med hängena från soffan i vardagsrummet när jag sitter och stickar/virkar. Det är himla kul att se alla olika sorters fåglar som kommer och mumsar i sig frukt, bröd och fett.




Cheesecake

Botten:
10 st Digestivekex
1 tsk kanel
75 g smält smör
1 dl strösocker

Fyllning:
250 g philadephiaost
2 ägg
1 dl strösocker
2 dl cremefraiche
Rivet skal av en citron

Gör så här:
Krossa kexen fint och blanda med kanel, socker och smält smör. Tryck ut "degen" i en pajform och ställ den kallt en stund så att den stelnar.

Värm ugnen till 175 grader.

Vispa samman ingredienserna till fyllningen så det blir en slät smet. Häll smeten över den avsvalnade kexbotten.

Grädda i ca 30 min på nedersta falsen i ugnen så att ytan inte blir brun.

Cheesecaken serveras kall, gärna dekorerad med nyskurna kiwiskivor eller jordgubbar. Supergott!

Tips! Till jul kan man byta ut digestivekexen mot pepparkakor och ha ett paket saffran i fyllningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar