tisdag 17 mars 2009

Beskrivning till vågig virkad filt

Jag har fått lite förfrågningar efter mönster på den vågiga filten så jag lägger upp det mönster som jag utgår ifrån. Detta är en något omskriven version av den beskrivning som Bina postade på SB. Tack Bina!




Vågig filt



Börja med att lägga upp lösa luftmaskor på första varvet, gör den lite längre än du vill ha filten eftersom den drar ihop sig då du virkar vågorna. Filten skall börja och sluta med en topp för att inte växa, tänk som ett V. Hela mönstret bygger på vanliga stolpar, fyra stolpar, ta ihop tre, fyra stolpar, öka med tre.

Om du vill slippa räkna maskor så lägger du bara upp tillräckligt många för att det ska kännas lagom och en liten bit till då mönstret drar ihop maskorna något. Blir det maskor över när du sedan börjar virka så gör det inget, dem nästar du lätt in sedan när du fäster trådarna. Vill du däremot ha exakt antal maskor så ska maskantalet vara delbart med 12 + 1m för vändningen.


Virka tre stolpar i samma luftmaska = topp

Virka fyra stolpar i varsin luftmaska

Ta ihop tre maskor = dal

Dal:
omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor
omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor
omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag dra igenom alla fem maskor

Virka fyra stolpar i varsin luftmaska

Tre stolpar i samma luftmaska = topp

Virka fyra stolpar i varsin luftmaska

Ta ihop tre maskor = dal

Virka fyra stolpar i varsin luftmaska.


Så fortsätter det hela vägen. Börja och avsluta med en topp, blir det maskor över från första varvet (luftmaskevarvet) så fäster man den snutten samtidigt som avslutningstråden men använder man ett antal delbart med 12 ska det inte behövas.


24 kommentarer:

  1. Kanon!!
    Ska ge mig an en sån filt så fort den med mormorsrutor är klar.
    Mikaela (hittade hit via FL)

    SvaraRadera
  2. Åh, de där filtarna är jättefina - och beskrivningen så enkelt att tillockmed jag som virknovis förstod vad jag höll på med!

    SvaraRadera
  3. tack så mycket för beskrivningen..
    jag har länge velat göra en sån filt men varit helt borta i hur folk menar.. men nu så tror jag att till och med jag klarar av det :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för beskrivningen! Är jättesugen på en såndär filt. Superfin!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilken bra beskrivning!! Tack!

    Vilket garn använde du? och vilken virknål?

    Hälsningar Linn

    SvaraRadera
  6. LINN, jag har använt mig av olika sorters garn. Jag brukar använda en virknål som är en strl större än vad som rekommenderas till garnet då jag vill ha filten mer luftig än tät. Finns det ingen banderoll så virka en liten provlapp och använd den nål du känner funkar bra. :-)

    SvaraRadera
  7. När du vänder och gör en topp på toppen gör du den i första masken eller i mitten på föregående topp? förstår du vad jag menar? för jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det

    SvaraRadera
  8. Evei, jag börjar i mitten av toppen. Då blir det lika som i resten av filten. :-)

    SvaraRadera
  9. Tack för beskrivningen, har länge velat virka en fin rippelfilt och nu kan jag i alla fall prova ;)

    SvaraRadera
  10. Toppen! Vill jätte gärna virka en sån filt. Har lite problem att fatta mönstert men det går nog bra:)

    SvaraRadera
  11. Tack! Första träffen på "virkad filt mönster" :)

    SvaraRadera
  12. Tusen Tack för detta mönster!
    kram//Tina

    SvaraRadera
  13. Hejsan!
    Jag hittade egentligen ditt fina mönster hos Tipsy Tessie men nu när jag hade lite funderingar så hittade jag hit. :D
    Jag har virkat en liten vågig filt i många olika färger och nu har jag tänkt virka en liten kant runtomkring.
    Jag är verkligen ingen virkexpert (tyvärr) men det brukar lösa sig när man kikar runt lite på nätet.
    Det jag undrar över nu är vad man gör med alla trådar som man har på sidorna?
    Alltså hur är det bästa sättet att fästa dem eller hur ska man göra?

    Vore kul att få ett tips om detta.

    Tack på förhand.
    /Tanja

    SvaraRadera
  14. Tanja - Absolut enklast är att virka in trådarna vid färgbyte så slipper man det där tråkiga med att nästa in ändar när man är klar. Kan vara något att tänka på till nästa projekt. :-)

    Annars fäster du enklast trådarna genom att ta en passande nål och sy in trådarna i respektive färg så de inte syns. Är det ett ullgarn så kommer detta filta sig och kommer inte att märkas med tid och användning. Man kan behöva trimma ändarna någon gång innan de fäst sig. Har man ett syntetgarn får man vara lite nogrannare då de lättare glider ur då är det absolut enklast att fästa under arbetets gång för att få det snyggt tycker jag. Hoppas det var till någon hjälp. :-)

    SvaraRadera
  15. Det ser spännande ut. Måste jag testa. Tackar för beskrivningen.
    Kramis Åsa {^_^}

    SvaraRadera
  16. Sällar mig till kören och tackar för ett begripligt mönster! Mvh från en newbie

    SvaraRadera
  17. Jag länkade till dig i min blogg. Hojta till om det inte är okej så tar jag bort det pronto! :)

    SvaraRadera
  18. Tackar också för beskrivning! Här ska virkas! :-) Blir en halsduk i missoni-stil för mig. /Sylvia F

    SvaraRadera
  19. Tack för en jättebra beskrivning! Jag länkar till dig från min blogg idag =) Mvh Emma

    SvaraRadera
  20. Fattar inte hur jag ska få till vändningen. Min filt ser förskjuten ut. Ska jag göra 3 stolpar i en maska på slutet (en komplett topp) eller ska jag avsluta varvet med vanliga stolpar?

    SvaraRadera
  21. Ullisulle, du kan antingen avsluta varvet med en topp som har tre stolpar (i samma maska precis som tidigare) eller med en "halv topp" med två stolpar. Avslutar du varvet med en topp som har tre stolpar får du en kant som är lite uddig/vågig, avslutar du istället med två stolpar får du en rak kant.

    När du vänder med samma färg/garn så virkar du tre lm efter toppen, dessa blir en så kallad fuskstolpe och utgör första stolpen i nästa varvs topp, man virkar alltså bara två stolpar efter vändningens tre lm i första toppen (dvs föregående topps mittstolpe).

    Byter man färg/garn så fäster man tråden efter sista toppen och börjar med en fuskstolpe direkt i föregående topps mitt.

    Hoppas det var till hjälp, det vore så mycket enklare om man kunde visa. :-)

    SvaraRadera
  22. Jättekul , har börjatvirka en filt nu och det funkar! Det var lätt att förstå mönstret! Toppen !
    Grudda

    SvaraRadera
  23. Men gudars - jag skall bli mormor i juni och googlade efter mönstret då min dotter vill virka - första jag klickade fram var MITT mönster.

    <3

    //Bina

    SvaraRadera