fredag 27 mars 2009

Jag hittade sjalmönster!

Som jag nämnde tidigare (tror jag) så har jag fått för mig att jag vill virka en sjal. Jag hade också en ganska bestämd uppfattning om hur jag ville att den ska se ut. Vad jag däremot inte riktigt hade pejl på var hur jag skulle gå till väga för att få till det som jag ville.

Så igår eftermiddag toksurfade jag efter lämpligt mönster eller en bild där man kunde se hur det var virkat. Efter att ha letat igenom större delen av webben (kändes det som) så fick jag in en fullträff!

Det var ett inlägg i ett forum där man diskuterade virkade sjalar och tillvägagångssätt. Någon förklarade att hon virkade som en halv mormorsruta. Tänk dig alltså att du viker en mormorsruta på mitten så den blir triangelformad. Ungefär så tänkte jag mig också utseendet på den sjal jag formgett i min fantasi.

Efter att ha satt ord på vad jag ville ha i mönsterform så började jag söka på nytt. Med nya sökord den här gången vilket gav mig ett resultat med både bild och beskrivning! Inte exakt som min inre bild men inte helt olik.

Mönstret på den enkla virkade sjalen med stolpgrupper och luftmaskor hittar du här. Tack så mycket Kerstin!

Kerstin är textillärare i Båstad och har på sin slöjdhemsida flera enkla mönster som man kan sy, sticka eller virka. Bland annat en trendig pösmössa/oversizemössa. Perfekt för sådana som jag som vill ha enkla basmönster att utgå ifrån för att sedan sväva ut efter eget huvud. På hemsidan finns även en mängd matnyttiga hobbylänkar av olika slag.

Min sjal är påbörjad men jag har bara kommit en liten bit än så länge. Garnet jag använder är Ullcentrums Linea. Köpte två härvor Linea för evigheter sedan och tänkte att det är dags att göra något av dem. Den ena är som sagt röd och den håller på att bli en virkad sjal. Den andra är i färgen tobak som är lila, bruna och svarta trådar vilket ger en väldigt trevlig lite skimrande lilasvart färg med blänk av brunt.



Jag har inte bestämt vad jag ska göra av den tobaksfärgade härvan än men jag försöker välja mellan dessa två sjalar/scarves:




1 kommentar:

  1. JAMEN TACK!!!!!! Till både dig och Kerstin :-D Jag har lagt till den sidan i min blogg

    Det här är nåt som jag också har letat efter, tänk vad nytta vi har av varandra på FL ;)

    SvaraRadera