torsdag 26 mars 2009

Tredje gången gillt!

Det är tredje gången jag stickar dragspelsbaskern, första gången blev den för liten så jag repade upp och började om. Tog en strl större stickor och lade till 10 m. Andra gången gick det bättre, passformen blev bra men jag fick tokmycket häng. Tredje gången och andra mössan blev perfekt. En strl större på stickorna än mönstret angav men inga ökningar av maskor. Noterar det till nästa gång för jag tänker sticka fler nu när jag är nöjd med resultatet.
Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org

Nedan kan du se en bild på mig (!) med mössan på. Bilden är tagen med mobilen så den är inte jättebra men det får duga. Man ser hur den ser ut på i alla fall. Dragspelsbaskern är stickad i Visjögarn från Östergötlands ullspinneri och färgerna är mörkgrå och mörk karamell. Visjögarnet är underbart mjukt och gosigt.




Jag är så sugen på att virka en sjal i lin. Jag har en inre bild av hur jag vill att den ska se ut men jag har inget mönster och vet inte riktigt hur jag ska få till det som jag vill ha det. Har surfat runt hela förmiddagen efter mönster men inte hittat något som matchar min tankegång. Får se om jag lyckas lösa det själv. Jag får helt enkelt sätta mig och prova mig fram ikväll.

Jag måste ta mig i kragen och börja sticka på min ömma moders beställda sockar också. Jag försöker bara bestämma mig för exakt hur jag ska göra. Från tå och upp eller klassisk strumpstickning. Mönsterstickat eller vanligt i skaft och/eller fot. Det är mycket att fundera på.

Garnet till sockorna är Regia och färgen heter Crazy Passion.






1 kommentar:

  1. Har följt dina stickäventyr med denna basker via sjalbarn.
    Härligt att du fick till den som du ville till sist - skam den som ger sig!

    SvaraRadera