måndag 16 mars 2009

Vikten av vatten

Det finns bra dagar och så finns det mindre bra dagar. Jag tror att jag utan att överdriva skulle kunna säga att vi har haft några mindre bra dagar just nu.

Allt började med ett anslag om att det går magsjuka på grabbsens dagis. Jag insåg kvickt att om det går magsjuka på dagis så gör det även det i skolan då 80% av alla barn i skolan har syskon på dagis (eller tvärtom). Mycket riktigt, först ut var storbusen. Skum jäkla magsjuka förresten, det började i torsdags kväll med att storbus kräktes en liten skvätt på kvällen. Vi beslutade att hålla honom hemma på fredagen då man ju aldrig vet hur det utvecklar sig och med tanke på magsjukevarningen.

Det hände inget mer på fredagen förutom att han var hängig och klagade på illamående. Sedan var det lungt tills igår eftermiddag. Sedan dess har det varit fullt ös hela kvällen och hela natten.

Som om detta inte vore nog så får vi ännu en trevlig (ironi) överraskning. Plötsligt när jag ska koka te så kommer det inget vatten. Inte en droppe, nada, kranen bara gurglar! Jag ringer till maken (som är på väg hem efter en sväng in till jobbet) och ber honom kolla strömreglaget + säkringen till pumpen då han kommer hem (vi har eget vatten/brunn).

Det visar sig att det varken var säkringen (som ju är enkelt fixat) eller strömreglaget som slagit ifrån. Hela jäkla hydroforen har smällt! Den har totalt gått i bitar! Det innebär (för er som inte vet hur det funkar) att manicken som man blåser upp trycket i och som sen gör att det blir lufttryck i ledningarna så att man får in/upp vatten genom rören och upp i kranarna är stendöd! Vi har alltså inget vatten! Detta inträfade igår kväll vid 19-tiden. Det var mörkt, alla var trötta och det är magsjuka inblandat....och som sagt inget vatten!

Vi delar brunn med grannen genom servitut och som tur är så är han rörpulare (rörmokare heter det väl om man ska vara korrekt). Han ska idag försöka få tag i en ny hydrofor och förhoppningsvis har han också fått det så att han och maken kan fixa på den på pumpen ikväll. Om de nu grejar det vill säga, det är lite kluriga grejor det där men rörpularen borde ju veta vad han pysslar med. *hoppfull*

Maken fick dra iväg och fixa dunkar med vatten så att vi hemmavarande (dvs jag och alla barnen) kan klara dagen. Men ändå, det blir inte myckt till disk, tvätt osv. Inser ni hur otroligt mycket och ofta man använder vatten dagligen utan att ens tänka på det! Jag börjar bli sjukt medveten om den saken kan jag meddela! Bara toabesöken blir ju ett drama, man vill ju inte slösa på dricksvattnet liksom. *lätt hysteriskt fnitter*

Nu över till trevligare ämnen som stickning och virkning!


Jag har färdigställt försök nummer två av dragspelsbaskern. Ett nummer större stickor och 10 m + på mönstrets angivna. Baskern blev bra i passform och sitter jättebra på mig men den är väldigt vid och hängig. Fast det är ju modernt numer så det gör ju inget. Mina barn säger att den är jättefin på mig och jag har valt att tro dem. *s*



Jag har också äntligen virkat klart restgarnsfilt nummer fyra. Det var lite segt på slutet kännde jag då jag började tröttna lite. Ännu mer segt blev det då jag insåg att garnet inte skulle räcka. Jag räddade situationen genom att vidga ränderna och avsluta med ett större fält av den färg jag hade mest av. Det får duga, det är ju trots allt en restgarnsfilt. Även denna ska bifogas BB-projektet. Dags att skicka och ta en paus från filtskapandet känner jag. Men det blir säkert fler framöver.




En annan trevligare sak är faktiskt vädret. Det har blivit märkbart mildare temperaturer och solen har tom visat sig en del. Baksidan är att med magsjuka så får man hålla sig inne men det ger ändå hopp om vår! För en vecka sedan när vi var och grillade vid båtplatsen så var det fortfarande vinterkallt och snö/is.






Igår var det plusgrader och kladdigt hemma. Barnen verkade uppskatta kladdet mer än vad vi vuxna gjorde. Tänk att vattenpölar har sådan dragningskraft på barn. Finns det dessutom kladd i form av lera så är lyckan total!

Observera pixiemössorna.








1 kommentar:

  1. Så jobbigt att vara utan vatten. Vi hade problem med vår hydrofor här för några månader sen. Var utan vatten i flera dagar.

    SvaraRadera