onsdag 1 april 2009

Nu är våren kommen nu är våren här!

Det är vår! Det är sol och snön har smält bort helt. Det är varmt ute och det har varit så pass milt den senaste tiden att vi kunnat sänka värmen inne även nattetid!

Ett säkert vårtecken är alla flyttfåglar som återvänder. Vi bor mitt i ett fågelskyddsområde och nära en fågelsjö så vi har ett väldigt rikt fågelliv här. Ett av de mest typiska vårtecknen här omkring är svanar, gäss och änder ute på åkrarna. De låter ganska illa, som ett gäng trasiga trumpeter som håller hov. Men ack så välkommet det ljudet är efter en lång kall och mörk vinter.

Solen och värmen gör defenitivt att man får mer energi och mer lust. I helgen har det körts sopor i mängder till återvinningen och rivits omkring på tomten. Mycket torrt och dött som ska rensas bort. Man behöver inte ha tråkigt när man har hus och tomt sägs det. Men allvarligt talat, mycket av det som behöver göras är tråkigt men det blir ju så mycket trevligare när det är gjort.

En mycket trevlig sak så här på vårkanten är att om man som jag har en portabel hobby så kan man ta den med sig ut. Att sitta i solen och sticka/virka med en kopp te inom räckhåll är en lisa för själen. Underbart och härligt avkopplande!



Under helgen så har jag varit ganska produktiv. Jag har virkat en sjal. Jag började med att virka med Linea från ullcentrum men jag blev inte riktigt nöjd med resultatet.

Jag bytte till det härliga nyss nystade färgsprakande ullgarnet istället. Det gick ju väldigt mycket snabbare att virka i det garnet trots att det inte är vidare tjockt. Använde virknål nummer fem för att få luftiga maskor. Det blev en väldigt mjuk och gosig sjal.

Jag gillar verkligen den här typen av virkad sjal så jag kommer defenitivt att göra fler sjalar av den modellen.


Mönster till sjalen hittar du här.


I fredags fick jag hem två härliga nystan med plommonlila alpakka från Sandnes. De ska bli en stickad basker till mig själv har jag tänkt. Jag är väldigt svag för just lila nyanser. Jag ska nog beställa lite mer av det här garnet så att jag kan göra ett par vantar också. Jag gillar verkligen alpakka och jag tycker om att matcha.



Alpakkagarnet får vänta en stund trots att det är väldigt frestande att sätt stickorna i det med en gång. Jag har nämligen ett litet pågående påskprojekt.

Jag stickar just nu hönor/kycklingar för brinnande livet. Tanken är att dessa ska tovas och dekoreras för att sedan hängas upp som påskpynt.


Fler bilder kommer när hönsen är färdiga. Free Smiley Face Courtesy of www.FreeSmileys.org



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar