onsdag 8 april 2009

Påskpyssel

Just påsken är egentligen en högtid som vi inte firar mer än med att äta påskmiddag med släkten på påskafton. Barnen brukar få varsitt påskägg med godis och möjligtvis någon liten sak i. Mer än så är det inte.

Men nu i takt med att barnen blir större och mer intresserade så kör vi lite påskpyssel light. Det har mest handlat om att måla/färglägga påskrelaterade bilder. Men det räcker än så länge. Imorgon ska vi måla ägg. Det är aldeles lagom verksamhet för de små (3, 4 och 6 år gamla pojkar). Barnen gillar att pyssla till mammans stora glädje. Mamman i familjen är ju som ni kanske redan förstått en pysselfreak av stora mått.

Mellanbusen har redan målat ett par ägg. Det blev nämligen ett par hårdkokta ägg över från frukosten i söndags som han fick måla. Han var den enda som var pysselsugen då lillebror var febrig storebror var iväg med pappa och handlade. Så jag slängde på vaxduken och dukade fram en mängd vattenfärger, penslar och attiraljer. Satte på lite musik och lät honom få fria händer. Efter ett tag så kom han upp till mig (som satt med lillebror) och sa att han pysslat färdigt. När jag gick ned så hittade jag en stor hög målat äggskal på köksbordet. Det visade sig att han hade ätit upp äggen när han målat färdigt dom.

Jag har också påskpysslat! När jag surfade runt för ett tag sen så halkade jag in på Garnlandet och där hittade jag ett mönster på stickade och tovade hönor/kycklingar. Jag kunde förstås inte låta bli att köpa lite garn och testa. Det var ett sånt där lagom pyssel och de är ju perfekta att skicka som påskkort eller ge bort till nära och kära i påsk.

Jag köpte lite olika tovningsbara garner av olika tjocklek för att göra hönor/kycklingar i olika storlekar. Garnerna jag köpte var Fritidsgarn, Tove och Viking Sportsgarn. Fritidsgarnet var tjockast, vikinggarnet var medel och Tove tunnast. Av dessa garner så var Viking Sportsgarn absolut bäst tovningsmässigt då det filtade sig mest. Fritidsgarnet filtar sig bra men för att få det riktigt hårt/slätt så kräver det en omtvätt. Tove tyckte jag filtade sig sämts. Det blev sladdrigt och krävde två tvättar för att ens bli hyfsat.

Mönstret var enkelt utformat/skrivet. Det är lätt att ändra storleken på hönsen/kycklingarna genom att variera garn och stickors tjocklek. Kammar och ben virkar man. Även det var enkelt beskrivet. Eftersom själva hönan/kycklingen är äggformad så funkar mönstret även perfekt för att göra stickade/tovade påskägg av.


I mönstret föreslog man pärlor som ögon och hobbyfilt som näbb. Jag hade varken lämpliga pärlor eller hobbyfilt hemma. Funderade ett tag på hur jag skulle lösa det hela. Först tänkte jag brodera men sen kom jag på att jag ju kunde nålfilta. Jag har för länge sedan köpt nål och skumgummi att använda som underlag har jag liggande i olika tjocklekar (spill efter andra projekt) det var alltså bara lämplig ull som fattades. Efter lite rotande i lådorna så hittade jag även sånt.





Jag har aldrig nålfiltat förut. jag har bara läst hur man gör. Jag hade tänkt att dottern (allmänt kallad syrran i websammanhang) skulle visa mig då hon gjort en massa sånt i skolan. Men vem har tid att vänta på att en tonåring med påsklov ska behaga vara hemma. Så jag plockade fram vad jag trodde jag behövde och körde igång. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Visst, perfekt blev det väl inte men det var första gången och ärligt talat, man får inte ha så höga krav! Så ögon, näbbar och dekorationer är nålfiltade.







Bild på hönor/kycklingar innan tovning hittar du här.







4 kommentarer:

  1. Vilka roliga påskkycklingar!
    Ser så där lite lagomt höns-knasig ut det där gänget... ;-)

    SvaraRadera
  2. Linda (Lindadjo)15 april 2009 20:55

    Gud så söta de hönorna var!!! Gillar skarpt!

    SvaraRadera
  3. så söta hönor ! dom gillar jeg verkligen .

    Ha det gott !

    SvaraRadera