fredag 15 maj 2009

Avmaskning och rabarberpaj

Äntligen har jag kommit så långt som till avmaskning av sjalen. Det har gått så otroligt långsamt att sticka den. Jag blir väldigt frustrerad när det går långsamt, jag vill se resultat snabbt! Men jag valde att sticka den i ett tunt garn och med ganska tunna stickor så jag får skylla mig själv. Nu är det i alla fall äntligen dags att maska av den. Jag ska nog virka en kant också sen får den ligga tills imorgon då den ska blockas. Det ska bli intressant att se om den blir som jag tänkt mig.



Idag har vi haft härligt väder. Det var bara jag och de mindre pojkarna hemma då de är lediga på fredagar. Det har sprungits ut och in hela dagen. Det är så skönt när de kan gå ut och in som de vill och man slipper att ständigt ta på och aven massa kläder.

Vi har massor av rabarber och de växer i rasande fart. Idag har vi plockat in en hel hög som vi bakat paj av. Den ska vi mumsa på i kväll. Det var gott om späda skott så det lär bli mycket rabarber i år. Det är bra för då kan vi fylla frysen så vi kan ta fram och koka kräm i höst och vinter. Rabarberkompott är inte heller dumt, kanske kan jag till och med låna hem syrrans saftmaja och koka rabarbersaft.




Alla körsbärsträd blommar för fullt nu, det gäller att njuta för de brukar blomma ut ganska snabbt. Päronträdet blommar också men äppelträden har bara knoppar än så länge. Löjtnantshjärtan har vi också som blommar för fullt, men bara den ena av dem.




Vi har en buske vid vårt gamla äppelträd som jag trott varit Järnek men då jag av nyfikenhet googlade lite och hamnade på Den virtuella floran så lärde jag mig att det är en Mahonia vi har. Den var inte mer än någon decimeter hög när vi flyttade in. Den har verkligen växt till sig. Blommar ordentligt gör den också med härliga solgula blommor.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig trädgård ni verkar ha.

    SvaraRadera
  2. Var ju tvungen att smygkika på sjalen :) Sweet!!

    SvaraRadera