måndag 25 maj 2009

Blomsterbomb!

I morse tog jag en runda med kameran på tomten. Resultatet blev följande blomstrande bildbomb!

Det blommar för fullt och det som inte blommar än har knoppar som brister vilken dag som helst. Först ut är tulpaner och pioner. Jag älskar färgen på tulpanerna, mörkt mörk lila som drar åt vinrött. Pionerna blir vita och rosa.



Syrenerna har formligen exploderat! Det luktar fullkomligt ljuvligt på kvällarna. Alla doftande blommor luktar som mest på kvällen har jag märkt. Det är en av de bästa saker jag vet, doften av syrenerna, jasminen och kaprifolen en vår eller sommarkväll.

Nu för tiden så ligger skolavslutningen senare än den gjorde då jag själv var barn. Visserligen bara någon vecka men det gör ändå att syrenerna nästan hinner blomma ut innan dess. Synd tycker jag som förknippar syrener med just skolavslutning och den blomstertid.

Vi har mycket syrener hemma hos oss. En syrenberså, ett syrenbuskage som tydligen varit en berså en gång i tiden. I den klättrar förvildad och självspridd Klematis. Sen har vi några utspridda syrener i backen upp och mot grannen finns en syrenhäck. Så himla fint! Jag skulle vilja ha syrenhäck nere vid vägen också. Kanske tar jag tag i det någon gång.




Körsbärsträden har fällt sina sista vita kronblad men det gamla äppelträdet blommar fortfarande även om det håller på att dra den sista sucken.

Jag hittade en liten vilsekommen smultronplanta vid berget och gullvivor har vi mest över allt numer. De har spridit sig något enormt. Nästan så man blir ledsen när man ska klippa gräset eftersom de krupit ut i gräsmattan.



Förgätmigej har vi också massor bland träden och i gräsmattan. Även de har spridit sig masso. Jag fullkomligt älskar den intensiva ljusa blå färgen hos Förgätmigej! Bland gullvivorna och förgätmigejen växer den vita blomman som jag inte har en aning om vad den heter eller vart den kommer ifrån. Söt är den i alla fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar