onsdag 6 maj 2009

Idag ska vi prata om socker...

Idag ska vi prata om socker, inte vilket socker som helst utan raggsocker! Är det någon som minns dessa otroligt lama skämt från Hajk? Mina barn fattar absolut ingenting när maken och jag försöker bräcka varandra med nya varianter!

Som vanligt så rusar tiden fram. Vi har hunnit med valborgsmässofirande vilket innebär några minuters promenad ned för backen för att kolla in brasa, lyssna på tal och titta på fyrverkerier tillsammans med övrig befolkning på orten. Valborg och midsommar är rätt stort här ute på vischan där vi bor. Man ser aldrig så mycket folk som vid dessa två tillfällen. Kul! Men man undrar ju vart alla människor gömmer sig när det inte är valborg eller midsommar.

Själva eldandet tyckte barnen var spännande, kompisarna som också var där var ännu mer intressant och den intilliggande ån med tillhörande lerig omgivning var förstås allra mest intressant. Två av tre pojkar gick hem med gummistövlar fyllda med lerigt vatten och byxben som var blöta upp till ljumskarna. Den tredje fick total panik när fyrverkerierna drog igång. Han höll för öronen och illvrålade. Det blev så pass illa att mamsen (jag alltså) fick sätta honom i vagnen och ta en mycket rask promenad hem. Som tur var så var fyrverkeriet ungefär lika kort som intensivt. Än idag pratar minibusen om att han inte tycker om när det pangar.



På första maj så åkte vi in till stan och avnjöt en gratiskonsert med Mora Träsk. Jag vet inte vem som hade mest kul jag eller storbusen. Minibus hade händerna för öronen mestadels av tiden (för högt!) och mellanbusen var nog inte riktigt kry. Han är väldigt svårflirtad då han inte är kry. Men mamsen (jag), storbus och syrran hade rikigt roligt i alla fall. Syrran tog till och med med sig sina kompisar.

På tandfronten är det ganska lugnt. Jag äter fortfarande tabletter men inte var fjärde timme. Nu händer det till och med att jag glömmer att ta dem. Det är ett gott tecken. Tyvärr så vet jag ju att det kommer att börja om igen nästa vecka då jag ska tillbaka till tandläkaren och rota där igen. Men man får vara glad så länge det varar.



Jag har stickat klart raggsockarna som ska ges bort i födelsedagspresent. Nu ska de bara slås in för att levereras till helgen. Jag tänkte lämna över moderns kit samtidigt. Hoppas de blir glada båda två!

Sedan jag blev klar med sockarna har jag funderat över vad jag ska göra härnäst. Jag vill sticka en sjal men jag har inte hittat något mönster som passar mitt nuvarande humör och min nuvarande ork. Jag letar vidare. jag har skrivit ut en drös med mönster som jag ska titta närmre på. Men stickberoende som jag är så kan jag ju inte bara sitta framför tv:n rakt upp och ned så jag har roat mig med att sticka lindisktrasor så länge.



Den första jag gjorde blev rätstickad i brunt lintowgarn. Jag tyckte att den blev lite i sladdrigaste laget. Nästa gjorde jag i grönt lintowgarn. Den stickade jag också helt rätt men tätare genom att på vartannat varv lyfta varannan maska utan att sticka den (vartannat varv stickas rätt som vanligt). Det blev väldigt mycket bättre. Det gröna lintowgarnet var nog lite tjockare också. Just nu håller jag på med en till lite större brun trasa och den gör jag i dubbelt garn. Jag har gjort en liten "ögla" för upphängning på dem. Jag tycker själv att det är en smart detalj då jag gärna hänger upp mina trasor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar