tisdag 26 maj 2009

Kulpåse, disktrasor och blockningsfunderingar

Jag har stickat klart lindisktrasorna och gjort banderoller (eller vad det nu heter) till dem. De ska bli presenter till två väldigt speciella tjejer som jag vill visa lite uppskattning.



Jag har lyckats virka en kulpåse också. Min storbuse har börjat spela och byta kulor med de andra barnen på skolan/fritids och ville gärna ha en kulpåse. Han fick välja färger och resultatet blev nedanstående. Påsen är virkad av bomullsrestgarner och glittertråd. Små grabbar behöver också lite "bling"! Jag lyckades till och med få till en "snörstopp" så att man kan försluta påsen. Storbusen blev väldigt nöjd med sin påse och det är ju det viktigaste.


Nu har jag börjat sticka på en väska i ullrestgarner som jag ska tova i maskin. Den här gången är det min mellanbuse som har lagt in en beställning. Han vill ha en väska som han kan bära omkring sina små mjukishundar i. Klart grabben ska ha en hundväska!

Den färdiga mohairsjalen ligger fortfarande och vilar. Jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra när jag ska blocka den. Den är så pass stor att bäddmadrassen jag brukar använda inte räcker till. Undrar om man kan blocka genom upphängning? Synd att vi har så ont om golvyta, hade vi haft lite mer plats hade jag köpt flera sådana där golvpussel av skumgummimaterial på biltema och lagt beslag på lämpligt golv.

3 kommentarer:

  1. Häftiga disktrasor!!

    Här blir nog kulpåsar om ett par år... men jag ska ha din idé i förvaring ;)

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev med dina disktrasor! Extra snyggt med banderollen! Jag håller på att prova mig fram. Vilket garn använder du? Jag stickade först i Drops Bomull/Lin. Halvpatent, det blev inte så bra. Sen virkade jag i samma garn. Mycket bra! Sist köpte jag M&K lingarn, men det funkar inte heller så bra.

    SvaraRadera
  3. m, jag har stickat mina i lintovgarn som jag köpt på rulle (billigt på Tradera). Tror att man mest väver av det men det funkade fint att sticka med. Jag stickade rätt med dubbelt garn på de här annars får man en tät trasa om man lyfter varannan maska varannat varv utan att sticka dem. Övriga varv stickas rätt.

    SvaraRadera