söndag 31 maj 2009

Utflykt till Sörping

Igår gjorde vi en utflykt till Söderköping. Jag hade aldrig tidigare varit där och det enda jag visste om Sörping (som invånarna kallar staden) var att Göta kanal passerar där och att de har ett omtalat glassfik. Maken hade åtminstone passerat Sörping tidigare då han som barn seglade genom Göta kanal med sin familj.



Sörping visade sig vara en underbart fin stad. Det finns mycket kvar från medeltiden och stadskärnan är full med gamla byggnader och härlig småstadskänsla.


Vi lyckades få se en slussöppning. Det var lite kul att se på riktigt även om det inte var samma action som i filmerna. Vi flanerade längst vattnet och njöt av de vackra omgivningarna och det härliga vädret. Vi lunchade på ett åcafé och fortsatte sedan vårt flanerande.



Husen längst kanalen var helt underbara. Det var inte bara ett drömhus om man säger så, men det hus som tilltalade mig mest var det underbara gula trähuset. Ett sånt skulle jag vilja bo i!

Storbusen trodde han hittat en gravsten där bredvid promenadstråket. Vi förklarade att så inte var fallet. Men jag är inte säker på att han trodde oss. *fniss*


Maken blev sugen på att åka till Sörping med båten. Det ligger ju inte allt för långt ifrån oss och enligt honom är det närmare med båt än med bil så vi kanske tar oss en tur ditåt på semestern. Inte mig emot, jag flanerar gärna lite till där.

3 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen en härlig stad. Besökte ni inte smultronstället? Det är ett måste inför nästa gång i så fall. Det är en glass-resaurant

    Hoppas du har en fin dag /Veronica

    SvaraRadera
  2. Det var så lång kö att vi skippade det den här gången men nästa så! :-)

    SvaraRadera
  3. Missade ni Smultronstället, tänkte jag precis fråga, men så läste jag kommentarerna. Det är obligatoriskt att äta glass där när man är i Söderköping. ;)

    SvaraRadera