torsdag 4 juni 2009

En till tovad liten väska

Jag har stickat och tovat en liten väska till min minibuse. När mellanbusen fick en hundväska ville ju självklart minibusen också ha en egen väska att bära sina gubbar i.

Jag rotade fram de sista gröna resterna av sudangarnet och gjorde en till.
I den får han plats med både sina Scooby Doo och Bamse figurer.



Före tovning/krympning


Efter tovning/krympning


Efter att jag publicerade bilderna på den tidigare väskan så fick jag förfrågan om mönster. Så den här gången dokumenterade jag hur jag gjorde. Mitt egenhändiga mönster kommer här:


Stickad/virkad och tovad liten väska

Stickor och virknål nr 8.
För att få lite extra stadga så har jag virkat botten. Resten av väskan är stickad på rundsticka och vanliga stickor.
Jag har använt mig av Nordiskas Sudangarn men det fungerar lika bra med t ex Eskimo eller Fritidsgarn.

Botten:
Virka 35 lm och fortsätt med fm fram och tillbaka 10 v.

Sidor/väskans kropp:
Plocka upp ca 94 m runt om med virknålen och övergå till rundsticka.
Öka en m genom att sticka två m i samma m i varje hörn 1: a v.
Sticka slätstickning tills arbetet mäter 25 cm. Minska 10 m över nästa v genom att sticka 2 m tillsammans. Sticka avigt i 8 v. Maska av.

Handtag 2 stycken:
Lägg upp 7m och sticka resår tills arbetet mäter 50 cm. Maska av.
Fäst alla trådar och sy fast handtagen. Jag sydde fast handtagens nedre kant i första aviga varvet (på avigsidan/insidan). Sedan sydde jag några stygn lodrätt så att handtagen sitter fästa upp till kanten på insidan. Fäst väl.

Tovning:
Tvätta väskan i tvättmaskinen tillsammans med några jeans för friktion. Jag använde mig av vanligt 60° program och vanligt tvättmedel (utan blekmedel). Vid behov får man forma till väskan lite när man tar ut den ur maskinen genom att dra där det behövs. Låt den tovade/krympta väskan torka ca 1 dygn.
Har den inte tovat/krympt ordentligt så kör den i maskinen en gång till.

Lycka till!
©Asereht


4 kommentarer:

  1. Men vad är det med ungar och väskor? ;-) samma här, det bärs allt från gosedjur till tåg eller duplo i väskor...

    SvaraRadera
  2. Så snyggt!
    Imponerad av att du vågar tova i maskin... tycker att det känns lite läskigt. De gånger jag har tovat har jag aldrig vetat vad som ska komma ut ut trumman efter en tur där inne... ;-)

    SvaraRadera
  3. metamorphosis, Jag har tovat i det här garnet några ggr nu så jag har en hyfsad uppfattning om hur mkt det krymper. Men är det annan typ av garn så får man se vad man får. : :-D

    SvaraRadera
  4. Teskedsmamman, barn verkar gilla att släpa omkring på sina prylar i väskor. Alla mina gör det också. :-D

    SvaraRadera