söndag 21 juni 2009

Midsommar

Vi åkte som vanligt till mina morföräldrars sommarställe och firade midsommar. Det är inte lika stort som när jag var barn. Numer har vi ingen midsommarstång och det är inte lika mycket folk. Grannarna i de intilliggande stugorna har blivit gamla och sålt. Det är bara mormor och morfar kvar bland de ursprungliga sommarstugegästerna som byggde sina hus på rad efter landsvägen ett stenkast från mälarens strand.



Det känns lite vemodigt även om vi har trevligt. Mormor och morfar börjar bli gamla. Det blir så uppenbart när man ser tillbaka och inser att man tänker på sådant som hände för trettio år sedan. Trettio år är en lång tid men ändå känns det som igår.

På grund av att mormorn och morfarn börjar bli till åren så känns det extra viktigt att hålla fast vid den här familjetraditionen.



Midsommar i vår familj handlar om att umgås. Vi träffas, vi äter gott och vi pratar. Vi tar den traditionella promenaden ned till vattnet, kastar lite macka och promenerar tillbaka. Vi insuper dofterna av grönskan och beundrar växtligheten och de fina husen längst vägen. Sedan är det dags för efterrätt. I år blev det något så midsommaraktigt som en jordgubbstårta bestående av marängbottnar, kesella vanilj och massor av jordgubbar. Det var ljuvligt gott!




Vid bordet sitter min tonåriga systerdotter och virkar. Hon har ganska nyligen kläckt ett intresse för virkning och garn. Kanske inte helt konstigt med tanke på släktgenerna. Min mormor stickade och virkade mer än någon annan jag träffat på fram till sin stroke. Själv stickar jag och virkar också och är som ni kanske redan vet en total garnfreak. Kul med en till i familjen som har samma intresse. :-)

Hon har lärt sig snabbt också! Hon virkar figurer och små grejor för glatta livet och inga mönster har hon heller. Jag gillar skapande fantasi. Jag har lovat att göra en liten samling med länkar och tips att skicka över. Än så länge är det bara fasta maskor som gäller. Men hon kommer att lära sig snabbt, det gör ungar alltid när de tycker något är kul. Vuxna med för den delen. Medan vi vuxna satt och pratade så virkade systerdottern. Det började med ett snusdosefodral och slutade med att det blev en elefant!



Barnen springer omkring och härjar. De sitter inte still många sekunder, knappt tilläckligt för att få sig något till livs. De har inte tid med sånt. De har så mycket att utforska, eller så ska de bara springa fram och tillbaka och låta. Det blev till och med ett dopp i en regnvattenstunna. Kusin vitamin tappade en liten gubbe där i så min stor grabb kom till undsättning vilket innebar att han klädde av sig näck och hoppade i för att fiska upp gubben.



Efter mycket god mat och tillhörande dryck (smultronbubbel, lättöl, snaps och en massa läsk), promenad och jordgubbstårta så har klockan rusat iväg och klockan börjar bli sen kväll. Dags att packa ihop sina små troll och åka hem.



Vi hade tur med vädret, en liten regnskur sedan hade vi sol hela eftermiddagen och kvällen. Vädret var rätt omväxlande för på väg dit åkte vi igenom sol och regn om vartannat.

På vägen hem så spanade vi in ungefär hundra rådjur (dom är överallt!), ett vildsvin, fyra harar och en räv. Rena safarituren med andra ord! Trots att jag har bott ute på landet i sju år snart så blir jag fortfarande löjligt förtjust när jag ser vilda djur. Det är nog barnet i mig. Jag var lycklig i flera dagar både första och andra gången jag såg havsörn när vi var ute med båten. det är så mäktigt! *lyrisk*

Väl hemma så regnade det rejält. Vi bar in våra tre sovande kottar och lät krullis springa några varv runt huset innan vi gjorde natt. Vi lämnade packningen i bilen, orka bära in grejor mitt i natten i spöregn. ;-)



Framförd av Busk Margit Jonsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar