tisdag 23 juni 2009

Retrofanten, Pigge och en retrovagn!

Eftersom resten av midsommarhelgen var regnig och trist så blev det en hel del sittande i soffan. Det resulterade i en hel del pysslande.

Inspirerad av systerdotterns virkande på midsommarafton så gav jag mig på en egen elefant. Jag hade heller inget mönster utan hittade på medan jag höll på. Jag använde mig av bomullsgarnsrester och först ut blev Retrofanten!



Medan jag höll på med Retrofanten så kom jag på att det skulle bli en perfekt gris alla "bamsen" om man skippade snabeln och bara gjorde ett tryne istället. Så fort Retrofanten var klar började jag med Pigge.



Jag blev riktigt nöjd med båda två. Väldigt enkla skapelser men mjuka och goa. Perfekt för små händer. Kläm och kramvänliga både utformnings och materialmässigt. :-)



Jag är ganska förtjust i retrogrejor från min barndoms glada 70-tal. Inte allt dock, mycket var bara gräsligt och rysligt fult men en del saker tilltalar mig verkligen. Jag gillar till exempel brunt, gult, orange och oliv som är ganska typiska 70-talsfärger. Jag gillar också mycket mönster och tyger från 70-talet och framför allt så är jag väldigt förtjust i 70-talets barnvagnar.

Jag har alltid kikat på retrovagnar och jag har några gånger försökt köpa en men med mindre lyckat resultat då objektet ifråga antingen blivit för dyrt eller funnits för långt borta. jag har i och för sig alltid gillat barnvagnar och testat många olika märken. Varför? Ja det kan man fråga sig, jag gillar helt enkelt att prova olika modeller och variera mig rent designmässigt. Det har varit lite av en hobby under barnvagnstiden. Något kul ska man ju ha att roa sig med och tidvis när grabbsen var mindre så fanns inte tid och möjlighet till handarbeta och då fixerar man sig vid annat istället.



Först på senare år började jag kombinera handarbete och barnvagnsintresset med att sy dynor (sålde till och med en del) och matchande tillbehör till vagnarna. Numer så blir det mindre och mindre vagnåkande och därav mindre pyssel som är vagnrelaterat men så dök möjligheten upp! Möjligheten att få äga en äkta retropärla precis i den stil jag suktat efter. Rätt färger också och till ett pris som inte ruinerade mig. En sagolik liten godbit av årsmodell 1976! Den kom med matchande babylift i brun manchester och en genuin 70-tals åkpåse i gul manchester med teddyfoder. Detta uppväger defenitivt all tandagnisslan jag ägnat mig åt sedan jag sålde min bruna manchesteråkpåse med äkta lammskinn på Tradera för en struntsumma. Jag erkänner att jag verkligen inte har något behov av denna pärla men "what the heck!" jag är så glad i den ändå!


3 kommentarer:

  1. Vad söta de virkade djuren blev! :)

    SvaraRadera
  2. Precis en sån lift har jag sen jag var liten! I knallrött, som efter tvätt bliv lite för liten och mer åt det rosa hållet :)
    Vilken snygg vagn!

    SvaraRadera
  3. Tror jag sprungit på dig på FL någon gång för länge sen, gillar din blogg! Och snygg vagn:) /Elisabeth, rättvisa barn

    SvaraRadera