onsdag 12 augusti 2009

Böcker och film

Jag älskar att läsa men läsningen går i perioder. Speciellt sedan jag fick barn. Innan dess kunde jag tillbringa hela dagar eller nätter med en bok. Numer inser jag vikten av sömn och att få läsa ostört dagtid är ganska svårt. Men då och då faller andan på och jag läser någon timme innan jag somnar.

Igår läste jag ut Livets aviga och räta av Kate Jacobs. Jag gillade boken. Den var småtrevlig och lättsmält. Den handlade till viss del om garn och stickning vilket är en av mina stora passioner. Det var en sån där bok som man småler medan man läser.

Jag hade inte läst några recensioner av boken innan så jag hade inga förutfattade meningar. Den triggade min nyfikenhet just därför att garn och stickning var ett tema genom boken.

Trots att det visade sig att det inte var så rosenrött ulligt och gulligt som jag i början av boken fick intryck av så fastnade jag för den. Eller kanske är det just därför.


Den andra boken jag nyligen läst är Marley och jag av John Grogan. Den var tidvis underhållande och då jag ända sedan barndomen omgetts av riktiga original i hundväg så var den lite extra rolig när man kände igen en del beteenden.

Det var inte en sådan bok som jag sträckläste utan jag läste ett kapitel då och då. Jag drog ofta på smilbanden och några gånger skrattade jag till och med högt. Jag gillade boken och sörjde lite då jag började närma mig slutet, av flera anledningar. Det var trevlig underhållning och Marley var verkligen en speciell karaktär.

Jag har inte sett filmen men jag kan redan nu säga att den inte kommer att komma i närheten av att läsa författarens egna ord och känsla. I vanlig ordning så bör man nog se filmen först och läsa boken sen. Det är i alla fall min uppfattning. Få filmer blir bättre än boken de baseras på, ibland blir det lika bra men det hör inte till vanligheten enligt min åsikt. Så har du tänkt se filmen, gör det och läs sen boken. Jag lovar att det kommer att finnas en massa som du missar annars.


När jag ändå är igång så tänkte jag tipsa om en väldigt bra, spännande och lite läskig film också, Barnhemmet. Det var ett tag sedan jag såg denna men jag kommer inte att glömma den i första taget. Min dotter såg denna i vintras och rekommenderade den varmt (hon vet hur mycket mamsen gillar rysare). Så när vi en kväll bestämde oss för att hyra film så ville jag se denna. Maken min är mer intresserad av krigsfilmer så det slutade med att han tog någon krigshistoria och jag hyrde den här.

Barnhemmet klassas som en skräckfilm men jag skulle hellre kalla den rysare. Den är lite så där lagom krypande obehaglig samtidigt som den är oerhört spännande då det är ett mysterium som måste lösas. Det som börjar som en kuslig spökhistoria utvecklar sig till en psykologisk resa om skuld, föräldraskap och ren desperation. Till skillnad från många andra rysare och skräckfilmen så faller inte slutet platt utan det överraskar och får en att känna starkt.

Gillade du The Others så kommer du älska den här! Vackert, skrämmande, gripande, desperat och vemodigt på en och samma gång.
Se den!

2 kommentarer:

  1. va kul med lite boktips, tack för det

    SvaraRadera
  2. Tack så mkt för tipsen, har länge tänkt läsa Marley och jag eftersom hundar är mitt största intresse (förutom handarbete :P) och nu kom lässuget tillbaka, måste även se barnhemmet, verkar spännande. Som sagt, tack för tipsen och recenssionerna, mkt uppskattat :)

    SvaraRadera