måndag 21 september 2009

Dille på filtar

Jag har haft dille på filtar ett tag. Lillebror kommer att vara välförsedd när det kommer till filtar. Men det är ju bara praktiskt att ha filtar i olika material och olika färger, eller hur.

Den glada regnbågsinspirerade våg/ripplefilten är äntligen klar. Det gick inte alls åt så mycket garn som jag räknat med så nu har jag fyra nystan över att göra något annat kul med. Filten är virkad i Nya Fuga från Järbo. Det gick åt 310 g garn till fliten som är 70 x 90 cm. Mönster finns här.



Jag virkade ju en retroinspirerad våg/ripplefilt i Järbos Soft Cotton för ett tag sedan. Samma mått som filten ovan men där gick det åt hela 455 g. Men så är ju bomull som fiber tyngre också och garnet är lite tjockare.




I somras virkade jag ju en mormorsrutefilt av restgarner som ligger på hyllan och väntar på att bli använd. Jag är lite av en matchningsfreak och vill att saker ska passa ihop så den här filten är tänkt att användas i sittvagnen med den olivgröna klädseln på så småningom. Men eftersom jag också är praktisk så passar den även till den bruna. *s*



Nu räcker det med filtar för ett tag och en hel lista med andra projekt frestar så nu lägger jag filtarna på hyllan i väntan på lillebror och plockar fram stickorna igen. :-)

7 kommentarer:

  1. Även den nya filten är supersnygg!
    Så härligt ferggrann och tankarna leder onekligen till regnbågens alla färger!

    SvaraRadera
  2. Jag såg i, var det bugaboo-tråden(?) virkade grejen att ha på bumberbaren på bugaboon. det MÅSTE du göra. var så fint :-D och även med sådan lappar på att suga och dra i ;)

    SvaraRadera
  3. Har en fråga angående ripple-filten. Använder bomullsgarn och försöker få till en sån filt, men nybörjare som jag är förstår jag inte varför jag inte får filten så "vågig" som dina verkar bli. Blir liksom mer "raka" linjer med små små vågor..
    har du något tips? Tack för en bra blogg förresten!

    SvaraRadera
  4. reb, svårt att säga när man inte kan kika. Den brun/orane/gula filten på bilden är av bomullsgarn och jag har just virkat en annan i bomull och de blir lika vågiga som de i acryl eller ull.

    Hur surt det än är så är enda lösningen ibland att repa upp och börja om från början tills man får till det. Det fick jag göra några ggr innan poletten trillade ned. :-)

    SvaraRadera
  5. Förstår att det är svårt att säga vad det beror på.. har provat och provat med olika nålar och olika garner.. något gör jag helt klart fel.
    Provade precis nu med att köra med fem stolpar mellan topp och dal och det funkar faktiskt lite bättre..
    jag kämpar på.. =) tack för snabbt svar!

    SvaraRadera