torsdag 17 september 2009

Fullbokad dag och smygtitt på lillebror

Idag har det varit en hektisk dag. Egentligen började det redan igår kväll då maken fick extrajobb och jag blev ensam med barnen. Min plan för kvällen var att läsa på teori inför den kommande teorilektionen när barnen gått och lagt sig men så blev det inte. Istället slutade det med att även jag somnade med barnen. Inte direkt vad jag hade tänkt mig men numer så somnar jag om jag lägger mig så det är svårt att undvika när det ska nattas.

Gick upp tidigt, inte riktigt så tidigt som jag hade behövt för att ta det lungt men tillräckligt tidigt. Gjorde mig i ordning lite snabbt och roddade ihop kläder och diverse annat som barnen skulle ha med sig till dagis/skola/fritids. Väckte sedan trött make och lika trötta barn. Informerade maken lite snabbt om vem som skulle ha vad med sig och vart saker och ting fanns. Sedan sprang jag till bussen, ja inte sprang jag på riktigt inte jag gick snarare fort. Jag skulle aldrig komma på tanken att springa numer, jag skulle förmodligen svimma om jag bara allvarligt funderade på det. *s*

Det var svalt idag, nu känns det att det är höst. Så pass svalt att barnen efterfrågat vantar! Själv är jag tacksam för den svalare luften då jag i nuvarande tillstånd är väldigt känslig för värme. men även jag som numer fungerar som en vandrande kamin fick hålla jackan stängd.

Klockan 06:58 slog jag mig ned på bussen och en knapp halvtimme senare var jag framme i stan. Jag vandrade i sakta mak till körskolan och försökte piggna till igen efter bussturen. Man vill ju gärna vara klar i huvudet när man ska köra, det är ju mycket nytt att tänka på för en nybörjare.

Körlektionen gick bra. Det är kul att köra även om det är lite trixigt. Det är mycket nytt att ta in samtidigt som man ska ha koll på en massa runt omkring. Jag skulle nog helst vilja köra på små vägar i skogen där jag slipper ha trafik runt omkring mig så att jag fick hundra procentig koll på bilen innan annan trafik blandades in. Men å andra sidan så är det nog bättre att vänja sig från början. Tur man har övat upp sin simultankapacitet redan innan, jag inser att jag faktiskt har en fördel som är van att hålla koll på barnen samtidigt som jag gör annat.


♥ Mellanbusen har ritat lillebror.

Efter körlektionen har jag två timmar att slå ihjäl innan det går någon buss hem. Tyvärr så öppnar ju inte butikerna förren runt 10-tiden och jag hade kört klart halv nio. Jag promenerade omkring en stund och funderade på om jag skulle gå och bjuda mig själv på frukost på favoritcaféet men så såg jag att min frissa öppnade redan nio på vardagarna. Så jag promenerade runt tills de öppnade och passade sedan på att få håret tillsnyggat. Så nu är det ännu kortare och ännu mer uppklippt. Härligt!

Kikade runt lite i affärerna på mammakläder och annat lämpligt men hittade inget som direkt föll mig i smaken. Det enda jag ska investera i är leggings och mjukisbyxor men jag tror jag väntar till nästa månad. Jag kan fortfarande ha mina vanliga mjukisbrallor så jag nöter på dem så länge det går. Jag blir så snål när det gäller mammakläder eftersom det är så kort tid man använder dem.

Handlade med mig lite till lunch och åkte hem. Väl hemma kände jag hur otroligt trött jag var! Åh, vad jag hade behövt sova en stund. Men det hade jag inte tid med. Jag hade 25 sidor teori att läsa igenom inför kvällens teorikurs. Åh vad jag inte hade lust för fem öre och gu vad svårt det var att koncentrera sig. Men det gick.

Vi tvåtiden kom maken hem och vi drog iväg för att hämta barnen. Klockan 15:30 skulle vi vara på sjukhuset för rutinultraljud och smygtitt på lillbror. Tyvärr så kunde vi inte fixa barnvakt så jag fick gå själv. Maken var något besviken vilket man ju kan förstå. Han fick ju i alla fall kika lite när vi gjorde ultraljud inför och efter fostervattensprovet.

Ultraljudet gick bra. Det är lika häftigt varje gång. Bara det att man kan titta in i kroppen och se det lilla livet där inne så detaljerat är ju helt fantastiskt! Sen det faktum att den lilla krabaten där inne lever om som den gör utan att man uppfattar mer än enstaka rörelser är också så coolt!


♥ Lillebror v 20 ♥

De måste ha ny apparatur på specialmödravården för bilderna på skärmen var väldigt mycket mer detaljerade än vad jag minns från tidigare med de andra barnen. Lillebror var nog också ganska medgörlig och visade upp sig så snällt. Han viftade med sina små händer så att vi fick möjlighet att till och med räkna de små fingrarna. Han snuttade på fingrarna och drog i sina fötter. Sen vände han ansiktet uppåt och tittade rakt in i apparaten så att man till och med kunde se ögonen! Har aldrig varit med om liknande, såg väldigt coolt ut.

Hjärtat slog så fint och barnmorskan var nöjd med mätningar och alla de organ som skulle ses över. Beräknat förlossningsdatum blev samma som tidigare så inga överraskningar. Fast å andra sidan hade jag blivit väldigt förvånad om det blivit annat då det är fjärde gången de mäter. *s*


♥ Lillebror ligger och viftar med ett knä i luften

Lämnade sjukhuset nöjd, glad och tillfreds. Blev upphämtad av maken och skjutsad till nästa anhalt det vill säga körskolan. Där blev det sen två och en halv timmes genomgång av teori. Allvarligt talat så tycker jag det är skittråkigt även om jag ser och förstår relevansen. Jag har aldrig riktigt förstått charmen med motordrivna fordon, men å andra sidan så förstår nog inte de flesta motorentusiaster min fascination av stickning, virkning och garn heller så det går jämt ut. *s* Däremot förstår jag vitsen med att man ska veta på ett ungefär hur fordonet man framför fungerar på ett ungefär. Så det är bara att bita ihop och försöka få det att fastna.

Maken och barnen väntade kvar i stan under tiden. De hade roat sig i lekplatsen tills de tröttnade. Tur för mig som slapp vänta 45 min på bussen hem, men i fortsättningen ska vi nog se till att de är hemma istället för det blev en lång eftermiddag/kväll för dem vilket märktes en del på humöret när vi kom hem. Klockan var redan 19.30 när vi landade hemma och då hade jag varit på språng nästan hela dagen vilket märktes. Jag var trött både i huvud och kropp. Det tar mycket mer på krafterna att lära sig en massa nytt på en gång än vad man tror. Även barn och make var lagom trötta så det blev en snabb kvällsfika och nu är det läggdags.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder på lillebror :-) Vart jorde du UL? Ha en skön dag! Fia.a från FL

    SvaraRadera
  2. Men du! Snacka om att man inte hänger med! En liten på väg! Världens grattis! Jag är omåttligt glad och avis - stooor kram!

    /Erika

    SvaraRadera