fredag 25 september 2009

Kläder efter väder

Nu börjar kylan smyga sig på. Imorse hade vi bara 3 plusgrader när jag följde med storbusen till bussen. Så nu åker tunnare mössor och vantar fram. Än så länge är det ju ganska varmt framåt dagen men morgnarna är kalla så man får använda sig av lager på lager principen.

Att det blivit svalare känns även inne. Golven börjar kännas kalla, att gå barfota är inte skönt längre så nu åker även tofflorna på. Kvällarna blir längre och mörkret kommer tidigare. Men det passar ju mig utmärkt eftersom jag gillar att krypa upp i soffhörnet med en varm filt, tekannan inom räckhåll och stickningen/virkningen i högsta hugg.

De senaste kvällarna har jag jobbat med beställda mössor. Det blev två pixiemössor (tomtemössor, alvmössor eller vad man nu vill kalla dem)
i ullgarn. Den ena i diskret svart och den andra i samma färgställning och garn som jag använde till lillebrors glada filt.



Nu ska jag sticka en pixiemössa till. En riktigt tjejig den här gången. Har ett perfekt garn som jag länge velat göra en i och jag hoppas att den kommer att falla mottagaren i smaken.

Sen ska jag ge mig på lite bebispyssel igen. :-)

5 kommentarer:

  1. Jag älskar verkligen klara färger! Den randiga pixiemössan är underbar!

    SvaraRadera
  2. tess_ekebratt@hotmail.com26 september 2009 15:03

    Vilka underbart söta alvmössor, du råkar inte ha ett mönster där du stickar öronlappar på mössan? Tänkte försöka mig på ett alster nu när vintern står i antågande till en liten Alva (det passar så bra ;-) Skicka gärna ett mail till tess_ekebratt@hotmail.com
    Tack för en inspirerande blogg
    //Tess

    SvaraRadera
  3. Urhäftiga mössor, ser fram emot att se tjejmodellen

    SvaraRadera
  4. Hej hej! Har sett dina vågiga filtar och tycker att de ser hur mysigaut som helst. Så mysiga att jag börjat med en, dessvärre gjorde jag missen och trodde att man först skulle göra en massa luftmaskor och sen ett varv med stolpar, därefter börja med det vågiga. Så min fråga nu är: Måste jag repa upp alla stolpar eller kan jag köra på och börja med det vågiga på nästa varv? Hoppas du hinner svara! Mvh Stina

    SvaraRadera
  5. Stina, sorry att det tog tid att svara men vi har haft problem med uppkopplingen. Det funkar att göra som du gjorde också men det har du nog redan koll på vid det här laget. :-)

    SvaraRadera