måndag 26 oktober 2009

Mustig och god gryta i höstrusket

Jag har exprimenterat mig fram lite och fått ihop en mycket god och värmande gryta som jag gör i ugnen. Eftersom vi är många i familjen så gillar jag mat man kan göra mycket av och då gärna i ugn. Denna gryta blev toppen och alla här hemma tyckte att det blev supergott så jag tänkte jag skulle dela med mig av receptet.

Jag har gjort grytan i två varianter, den ena med kycklingfilé och den andra med fläskfilé och färska champinjoner.





Kyckling Sambal i ugn
Ca 6 portioner

I kg kycklingfilé
2,5 dl kycklingbuljong
5 dl cremefraiche
Sambal olek (stark asiatisk chiliröra)
God soja (jag använder thailändsk)

Blanda cremefraiche och kycklingbuljong. Smaksätt med soja och sambal olek efter smak (ta en tsk sambal olek i taget och smaka av, bättre att var och en får ha i mer sedan än att allt blir för starkt).

Strimla eller tärna den tinade/halvtinade kycklingen. Lägg kycklingen i en rejäl ugnsfast form och häll över cremefraicheblandningen.

Ställ in i ugn på 180-200 grader i 30-40 min. Jag brukar stänga av ugnen sista tio minutrarna men låta maten stå kvar medan jag dukar och fixar lite. Det brukar bli perfekt.
Kycklingen blir otroligt saftig och mör när man tillagar så här.

Servera med ris och grönsaker.





Fläskfilé Sambal i ugn
Ca 6 portioner

1 fläskfilé
Rejält med färska champinjoner
2,5 dl kycklingbuljong
5 dl cremefraiche (ännu godare med dubbelt upp)
God soya (jag använder thailändsk)
sambal olek (stark asiatisk chiliröra)

Blanda cremefraiche och kycklingbuljong.

Smaksätt med soja och sambal olek efter smak (ta en tsk sambal olek i taget och smaka av, bättre att var och en får ha i mer sedan än att allt blir för starkt).

Strimla fläskfilén och lägg i en rejäl ugnsfast form.

Skiva champijonerna ganska grovt och lägg på fläskfilén.

Häll över cremefraicheblandningen och ställ in i ugn på 180-200 grader i 30-40 min. Jag brukar stänga av ugnen sista tio minutrarna men låta maten stå kvar medan jag dukar och fixar lite

Servera med ris och grönsaker.








1 kommentar: