onsdag 7 oktober 2009

Sista promenaden hem

Eftersom vi bor ute på landet har vi inte direkt dagis runt hörnet. Dagis och skola ligger i nästa by ca 9 km bort. Inget större problem att ta sig dit då bussen stannar precis utanför. Kruxet är bara att det inte går någon buss tillbaka hemåt, dit jag ska alltså. Så de dagar då jag lämnar barnen så brukar jag gå hem.



Att gå 9 km ett par tre gånger i veckan är ju bara nyttigt för mig. Jag försöker intala mig det i alla fall när vädret är mindre lockande eller när jag bara inte har lust. För allvarligt talat, det är otroligt tråkigt att gå 9 km längst en bilväg, här på landet finns inga gångvägar och tyvärr inga alternativa småvägar för att jag ska kunna ta mig dit jag ska.



Men nu är det slut på promenerandet. Nu har vi fått lägga om dagis och fritidstiderna så att de passar oss bättre. Så nu slipper jag promenera hem då maken kan lämna de två dagar i veckan som smågrabbarna går på dagis och jag ska in till stan och köra. Lika bra det då vi går mot kallare och halare tider och jag blir större och större för var dag som går. Kroppen börjar säga ifrån också så det är helt rätt att dra ned på tempot nu.



Men oavsett hur trist det är att gå samma sträcka så slås man ändå av hur vacker naturen kan vara. Trots att det är början av oktober så blommar det samtidigt som löven på träden antagit alla möjliga nyanser från grönt till gult och lysande rött. Man kan ju inte annat än njuta, åtminstone så länge vädret är vackert.

1 kommentar:

  1. Oj.. 9 km till dagis! Jag ska nog vara tacksam att vi har vårat kommande dagis i grannbyn och inte mer än 5 minuters promenad..
    Men nog är det fantastiskt att bo på landet!!

    SvaraRadera