tisdag 5 januari 2010

God fortsättning!



Ja, god fotsättning gott folk! Här har det varit tyst länge inser jag. Jag har haft intentionen att göra något åt det en längre tid men av någon orsak så har det dragit ut på tiden ändå. *skäms*

Här har det klarats av julstök och julfirande såväl som nyår. Det hinns med ganska mycket på kort tid ibland. Så nu är det god tid för en sammanfattning.

Kvällen innan julafton kokades det skinka, förbereddes allmänt inför julafton och gran införskaffades och piffades till. Nu föll det sig så att vi har lyckats tappa bort en av lådorna med julsaker (hur det nu gått till) och där ligger mesta delen av julgranspyntet. Vi fick helt enkelt piffa till med de små medel vi hade att tillgå. Dessutom har vi nog i vår familj en något avvikande trend, vi har nämligen lyckats få hem de i granväg absolut fulaste exemplar man kan tänka sig. Men vad sjutton, det är ju gran och det luktar gott. Barnen verkar inte bry sig iaf och vi andra vi får oss iaf ett gott skratt när vi ser på eländet.


Allvarligt, slår ni denna skapelse i fulpoäng? :-D

Julafton firades i Stockholm. Först var vi upp en sväng till min mormor på äldreboendet och firade med henne en stund. Hon kände sig inte pigg nog att komma med hem till mor så hon stannade kvar hemma hos sig.

Vi andra dvs min mor med man, min morfar, min syster med barn och min egen familj tog oss vidare hem till mor. Min mor hade en betydligt stiligare och mer genomtänkt gran än vad vi har. *garvar*



Hemma hos mor fikades det, åts julmiddag, fikades mera, spelades musik och stökades runt allmänt. Det är ganska praktiskt att ha en egen lekledare i familjen. Min mors man är entertainer till yrket och håller alltid igång ungarna. Ofta innebär detta inblandande av instrument av olika slag. Julafton var inget undantag. Barnen och gubben spelade så det stod härliga till.




Efter lång väntan dök så äntligen tomten upp. Tänk att de stora barnen som innan hävdat bestämt att det inte finns någon tomte så snabbt tappar sin inställning och bara omfamnar den konstruerade verkligheten. Ja, inte den allra äldsta då, hon sveps inte med i tron på tomten längre inte ens för en kväll. *s*







Mellandagarna spenderade vi hemma i lugn och ro. Nyårsafton också. Vi åt god mat med efterföljande god efterrätt. Sedan spenderades väntan på tolvslaget med att ligga slängda i soffa/fåtöljer utrustade med kuddar och filtar. Det tittades på tv och åts onyttigheter.

Vid niotiden hade minibusen somnat i sitt soffhörn och en dryg timme senare sov även mellanbusen. Strax innan tolvslaget vaknade dock minibusen och var ledsen. Tyvärr blev det inte så mycket bättre när fyrverkerierna började då han är lite skotträdd plutten. Vi tittade i alla fall ut genom fönstret på de vackra färgerna på himlen sen ville han gå upp till sängen. Skålade gjorde vi i äppelcider i år då pommacen var slut. Det var i alla fall flaska med smällkork så det kändes lite nyårsaktigt. Mellanbusen han sov igenom alltihop. Vi försökte väcka honom men utan resultat.

Pysselmässigt har senaste tiden varit så där halvproduktiv. Först innan jul så var det ju mössa och sjal som färdigställdes till dottern. Ingen bra bild tyvärr men åtminstone en där man ser mössan om än inte i detalj. Bilden är från julaftonsmorgonen då vi hade julklappsutdelning här hemma innan vi åkte. Sjalen syns i knät vid "lappen". Jag ska be henne ta en bild sen så att jag kan visa ordentligt.



I mellandagarna har jag mest stickat provlappar. Inte så kul men jag hade lite saker jag ville testa och se hur de blev. Lite sjalfunderingar bland annat och då måste man prova lite innan man gör några ordentliga ansträngningar. Förutom provlapparna har jag stickat en mössa i väpnarmodell till min man. Han frågade faktiskt för ett tag sedan om jag inte kunde göra en mössa till honom. Sen fick han skissa en bild av vad han tänkte sig formmässigt och sedan kollade jag mönster och satte igång. Maken blev nöjd och har använt mössan dagligen sedan dess. *glad* Ska försöka smygfota honom någon dag så jag kan visa upp skapelsen också. *s*

Jag har också lyckats få till två par små sockar till lillebror. Lite svårt att sticka sockar till en liten som inte fötts än. Man har ju ingen som helst aning om hur stora fötter han kommer ha. Eller hur mulliga ben han har. Det slutade med att jag bestämde mig för att göra hällösa sockar. Det känns smartast då de också kommer att räcka längre. Jag stickade ett skaft i vanlig resårstickning som ajg sedan lät gå över i spiralstickning (förskjuten resår) då detta formar sig bäst efter foten vid användning. Sedan när jag tyckte sockan var lagom lång så avslutade jag med en slätstickad tådel precis som på vanliga sockorna. Tycker det blir snyggast så.



Så här blev resultaten. Ett par apelsinorange som matchar omlottkoftan och ett par brunmelerade som matchar den bruna hjälmmössan som jag tidigare stickat. Det blir säkert fler småsockar framöver för jag har en hel del garn som det är lagom mycket kvar av till små sockar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar