måndag 15 februari 2010

Redan en vecka!

Idag är lillgrisen en vecka gammal! Redan en hel vecka! Hur gick det till? vi lämnade ju just BB!

Trots att allt fortfarande är nytt med bebis här hemma så känns det som om han alltid varit här. Jag vet ju att för en dryg vecka sedan låg han fortfarande i min mage men ändå är det svårt att ta in. Det känns inte verkligt helt enkelt.

Vi har börjat landa efter att ha återgått till att bara ha familjen här hemma. Pojkarna börjar vänja sig vid lillebrors närvara så pass så att de inte hela tiden vill komma och greja med honom utan bara då och då. Fascinationen är fortfarande stor dock. Det är så härligt att se deras förälskade ansiktsuttryck när de pysslar med sin lillebror. *love*

Amningen funkar toppen. På dag tre rann mjölken till och lillgrisen har greppat bra från start så jag har sluppit skavsår och massa ont. Lite ömt är det förstås på grund av ovanan och sprängfyllda bröst mellan varven men det stabiliserar sig snart. Det ska bli intressant att se hur mycket han gått upp när vi får väga in på BVC. Han hade bara förlorat 100 g innan mjölken kom igång så förhoppningsvis har han tagit sig förbi födelsevikten redan.



Än så länge har vi det lite vardag light här hemma. Maken har ledigt den här veckan ut så han tar hand om hämtningar och lämningar av de större barnen. Nästa vecka har vi sportlov här och då är barnen hemma med mig. Första veckan hemma ensam med alla barnen, ska bli intressant. Men jag tror det kommer gå utmärkt, de är så hjälpsamma när det gäller lillebror. Men efter lovet är det tillbaka till vardagen ordentligt med hämtningar och bussande fram och tillbaka.

Härligt med ett snöfyllt sportlov i och för sig men allvarligt talat är jag rätt så trött på snö och vinter nu. Jag vill ha vår och barmark. Jag vill gå långa promenader och känna solen värma. Men det kommer väl snart får vi hoppas, det är ju redan mitten av februari. Vilken vinter vi haft i år!

I veckan startar födelsedagsracet i familjen. Egentligen startade det redan i januari med dotterns födelsedag och fortsatte förra veckan med lillgrisens ankomst. Nu i veckan fyller jag, min mormor och min morfar. Sedan är det lugnt i dryga två veckor innan syrran fyller. Födelsedagarna duggar tätt här i början av året. Sen har vi ungefär en varje månad resten av året.

Jag har faktiskt fått lite stickat trots nyfödd bebis här hemma. Jag passar på när han sover. Så jag har stickat en och en halv socka. Inte illa pinkat om jag får säga det själv. Får se hur lång tid det tar mig att färdigställa. Kanske jag kan vara klar innan veckans slut iaf. Han sover ju trots allt en del. *s*

6 kommentarer:

  1. Grattis till lillgrisen o att det går så bra !! Kram o varma lyckönskningar!!=)

    SvaraRadera
  2. Åh han är ju så fin! Ja visst känns det helt osannolikt att de nyss låg i magen och att man då inte visste vem det var där inne... de tar omedelbart en självklar plats i både hjärta och familj så fort de är ute! Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh grattis! Vilken sötnos :) Blev själv mamma i januari... och kan hålla med om att det känns overkligt, samtidigt som det känns som han ALLTIS funnits här ;)
    Hoppas allt går bra där hemma!
    kram

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig blogg du har!

    Har en liten tävling på min blogg för att fira. Man kan vinna prinsessbakelse-virkad galge och en liten prinsessbakelse i rött.

    Kika gärna in och var med!

    MVH Sandra

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte också gratulera till fin bebis och underhållande blogg! Har suttit i snart två timmar och bara läst och kollat på dina alster!

    SvaraRadera