söndag 21 februari 2010

Stillsamt firande, snö och bebisinspektion

Jag fyllde år i veckan, tyvärr så kändes det inte som mycket att fira med tanke på omständigheterna. Vi hade tidigare planerat att min mor, syster och systerdotter skulle komma hem till oss på lördagen för att fira födelsedag och inspektera familjens nya medlem. När vi fick höra om mormor så trodde jag att det skulle bli inställt men efter att ha pratat med min syster så bestämde vi oss för att köra på ändå. Det visade sig att även min mor ville komma trots allt så vi höll fast vid ursprungsplanen.



Min mormor skulle ha fyllt år igår så på sätt och vis så firade vi henne också fast hon inte längre finns med oss. Det kändes skönt att umgås och ha trevligt tillsammans trots mormors bortgång och speciellt att vi kunde skratta mitt i all ledsamhet. Jag tror att mormor skulle ha gillat det.



Lördagens sammankomst handlade också till stor del om lillebror. Det var dags för hans mormor, moster och kusin att få inspektera vårt femte underverk live. Han charmade dem totalt förstås (jag är inte ett dugg partisk). Här är han 13 dagar gammal och kollar in sin mormor.



Helgen bjöd annars på kyla och snöstorm. Det var riktigt ruggigt väder. Det avskräckte dock inte vår mellanbuse som var bjuden på utekalas med pulkaåkning och korvgrillning. Vi försökte få honom att avstå och vara hemma för att vänta in gästerna istället men det var han inte det minsta intresserad av. Han skulle minsann åka pulka! Att det var -11 grader och i princip full storm verkade inte bekymra honom ett dugg så pappa och han drog iväg. Väl påpälsade förstås.

Kalaset skulle ha varat i två timmar men efter en timme var mellanbusen och pappa hemma igen. Det visade sig att barnen fått nog efter 45 minuter så kalaset fick sluta lite tidigare än planerat. Själv är jag imponerad av att de höll ut så pass länge som de gjorde!




Under eftermiddagen fick vi meddelande om att ett antal småvägar i trakten stängts av då plogbilarna inte hann med och de stora vägarna prioriterades. Det blev lite oroligt när min syster skulle hemåt men det gick bra trots snöiga vägar. Hon hade gärna fått stanna över natten men hon kunde inte lämna djuren där hemma så hon trotsade stormen. Mor stannade kvar som tur var.



Vinden avtog under natten men snön fortsatte falla. Vi har nu enorma mängder!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar