torsdag 11 mars 2010

Om bebis och sockor

Vår lillgris har hunnit bli en hel månad redan!

Hur gick det till? Han föddes ju nyss! Tiden formligen rinner mellan fingrarna känns det som. En liten bebis tar väldigt mycket mer tid i anspråk än vad man kan tro och det är inte mycket man får gjort. Ändå säger folk att bebisar bara äter och sover när dom är så här små, kan inte riktigt hålla med om det då vår lillgris är väldigt social och vaken.


Bilder från BB några timmar efter förlossningen.



Här är lillgrisen en månad gammal.

Det blir inte så mycket handarbetat nu med lillgrisen som kräver uppmärksamhet. Trött heten gör sitt till också. Det tar ett tag för kroppen att ställa om till det nya normalläget med avbruten sömn, ammning och så vidare. Man får helt enkelt nöja sig med att göra lite i taget. Det går det med, det tar bara väldigt mycket längre tid.

Sockarna jag började på under de sista två dagarnas väntan innan lillgrisen kom gjorde jag iaf färdigt första veckan hemma. Sen har det tagit mig ytterligare tre veckor att fixa till bild och lägga in i bloggen. Man får ju nästan skämmas men jag skyller helt kallt på lillgrisen här då man endast får korta stunder framför burken numer. ;-)

Klassisk raggsocksmodell i blandade sockgarner. Det kryddigt regnbågsfärgade garnet är självrandande och ett av mina favoriter färgmässigt. Sockarna är paketerade och adresserade för att flytta vidare till min vän Linda som tack för det fina bäddsetet + bonus som hon skickade över inför lillgrisens ankomst.



När jag ändå pratar sockar så måste jag visa upp ett par av de hällösa babysockar jag stickade till lillgrisen medan jag väntade. De funkar perfekt till de små små fötterna och kasar inte av som sockar annars så lätt gör. Jag stickade vanlig resår först och sedan fortsatte jag med förskjuten resår (spiral) och så avslutade jag med en klassisk socktå. Blev kanon!



11 kommentarer:

  1. Åh, vad jag känner igen mig... Min son sov på mig sina första månader i livet, jag kunde inte ens dricka en kopp the på kvällen. Det enda jag och min sambo gjorde när dottern somnat var ligga i soffan med bebis på någons mage och så tittade vi på serier på dvd, med skrikpauser då och då. Men vad jag egentligen skulle säga: galet söta bebissockor. Jag blir lite sugen på att prova, men jag har aldrig stickat sockar så jag vet inte vad du menar med den korta beskrivningen. Och så måste jag skaffa strumpstickor först :-) Men efter lite googlande ska det nog gå bra.

    SvaraRadera
  2. Bara njut av bebistiden men det vet du väl att man måste göra för tiden går ju såå attans snabbt. Min lilleman fyller 1 år den 25:e oj vad den här tiden har gått fort.
    Supersöta bebisraggisar, det var ganska många år sen jag stickade nu har just hittat tillbaka till virknålen igen. Den har vilat i sådär 12 år tror jag:)

    SvaraRadera
  3. De små hällösingarna är ju för söta! Fin socka på fin bebis, grattis!

    SvaraRadera
  4. Fin blogg och härliga färger på sockarna. Jag har också provat den där spiralstickningen som jag förstod skulle sitta uppe bra. Tyvärr var de sockarna jag gjorde för små till den lille, så det var ju bra att höra att de fungerar för er.
    MVH Anna

    SvaraRadera
  5. Jättefina sockar du gjort och smart ide med bebissockarna. Lugn du med pysslandet, den tiden kommer igen snart

    SvaraRadera
  6. Vilken söt liten plutt!!
    Jag har en fråga till dig. 17 mars 2009 gjorde du ett inlägg om en vågig filt. Den här har jag gett mig på nu. Äntligen en beskrivning som jag kan klara av också! Men jag går inte riktigt ihop vändningen. Ska jag sluta med 3 stolpar i en maska, eller ska jag sluta precis innan toppen, alltså efter 4 stolpar i 4 maskor? Förstår du :)
    Fina sockor, vilket proffs du är! :)
    Kram Mathilde

    SvaraRadera
  7. Tack för alla fina inlägg. :-) Jag njuter för fullt av bebis och försöker få pyssla lite när tillfälle ges.

    Mathilde, Jag slutar med tre stolpar i en. Sedan gör jag tre luftmaskor som funkar som en "fuskstolpe" för vändningen.

    När du vänt (nedtag i mitten av första toppen från föregående varv) så kan du välja att antingen låta luftmaskorna från fuskstolpen fungera som en av toppstolparna och endast göra två stolpar i samma maska i första toppen. Då får man en rakare kant. Eller så gör man tre stolpar i samma maska efter fuskstolpen och då får man en lite mer vågig kant. Båda är snygga så det är en smaksak.

    Hoppas du förstod min förklaring. :-)

    SvaraRadera
  8. Åhhh vilken liten sötnos! Ja tiden bara rinner iväg. Det är riktigt läskigt! Det blir värre nu när man har fått barn tycker jag.

    Jag har fått mycket inspiration från din blogg!

    Har startat en ny virk- och pysselblogg. Kika gärna in och säg vad du tycker!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Åh vilka underbara sockor och vilken fin bebbe! Vilken tur att jag gick in här, för nu fick jag ju svar på hur jag ska göra vändningen på ripplefilten. Jag lyckades inte alls, så det fick bli drops sicksackmönstrade istället. Har dock bestämt att jag ska göra din filt också!

    SvaraRadera
  10. Tack! Ja jag tror att jag förstår, ska testa. Återkommer med resultat (och säkert fler frågor). :)
    Kram och tusen tack!
    Mathilde

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Jag tycker att dina baby-sockar är helt fantastiska och skulle vilja göra ett liknande par själv. Kommer du ihåg hur många maskor du använde? Och skulle du kunna förklara hur man stickar en "klassisk socktå" lite närmare?

    Tack på förhand :D
    //Josefine

    SvaraRadera