tisdag 20 april 2010

En helt vanlig eftermiddag

Idag är det dagis och fritidsdag. Det innebär att maken lämnar barnen och jag hämtar. Då jag är föräldraledig med lillgrisen så har pojkarna reducerad tid på dagis/fritids så de är bara där två dagar i veckan. De två dagarna har jag själv med lillgrisen och det är guld värt. Även om jag aldrig hinner göra allt det där jag tänkt så får jag i alla fall koppla av lite och bara ägna mig åt bebis. Det är fantastiskt härligt att kunna göra det.



Utsikt från busshållsplatsen. Det är alltså inte sjön man ser här utan en hage.

Våren verkar ha kommit för att stanna. Man hittar inte mycket snö som ligger kvar nu. Det finns lite på riktigt skuggiga platser och så förstås på skolgården där de haft enorma högar med bortplogad snö. Till barnens stora förtjusning måste jag säga för det har varit snöfort, kanor och klätterställningar i ett. Kanske fanns det en tanke bakom när de beslutade sig för att dumpa snön där. *s*



Snösmältningen har resulterat i enorma mängder vatten här. Jag skulle inte vilja vara jordbrukare, mjölkbonde eller hästägare nu! Hagar och åkrar häromkring ser ut som sjöar. Men det finns en klar vinnare här och det är alla sjöfåglar!

Vi bor ju mitt i ett fågelreservat med liten fågelsjö inom synhåll så finns här enormt mycket sjöfågel. Allt från de vanligare änderna till hägrar som stolpar omkring på sina långa ben. På somrarna hör man lommens spöklika läten om kvällar och nätter. Jag har lärt mig att uppskatta både fåglar och djur häromkring och finner faktiskt nöje i att ligga för öppet fönster på sommaren och lyssna när jag ska sova. Hästarnas frustande och lugna lunk blandat med syrsor och fågelläten är underbara vår och sommarljud.




Nu tappade tråden igen. Idag är som sagt en helt vanlig eftermiddag och då tar jag med mig lillgrisen i vagnen och tar bussen bort till skolan/dagis och hämtar mina stora grabbar a.k.a Grabbarna Bus.


Om jag inte får torka av mig på jackan hur ska jag då få bort smutsen?

Då det blir lite dötid mellan hämtning och återgående buss så brukar vi stanna på skolgården och leka. Nu när det är bättre väder så tar jag med mig min lilla termos med te, en falska med saft och varsin frukt till grabbarna och så sitter jag på bänken och njuter medan de leker. Framöver då det är dagar med varmt väder så tar vi och hoppar över en buss och stannar en timme till. Det är inte alls fel att sitta på gräset och njuta i solen medan barnen leker. För på skolan finns en massa lekvänligt som inte finns hemmavid, det är ju dåligt med lekplatser på landsbygden om man säger så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar