måndag 10 maj 2010

Sprättat, sprättat, sprättat och lite sytt!

Nu har jag släpat fram och plockat undan symaskin och allsköns attiraljer i en veckas tid. Det är inte mycket jag fått gjort åt gången men många bäckar små! *s*

Jag har sytt lappar på jeansknän, sytt om några byxor till shorts, sytt tre örngott av ett trasigt påslakan vars dinosaurmotiv pojkarna tyckte om och så har jag sprättat! Jag har sprättat och jag har sprättat.

När minibusen var mindre fyndade jag ett otroligt fint lapptäcke i retrostil passande spjälsäng/vagn. Den enda nackdelen var att det var fodrat med ett otroligt läbbigt syntettyg som också tjänade som baksida. Jag tänkte länge att jag skulle göra något åt saken men så gick tiden och minibusen flyttade ur spjälsängen och slutade åka vagn och det fina lilla lapptäcket blev liggande.



Nu när lillgrisen kom så rotade jag fram det igen och den senaste veckan har jag sprättat, sprättat och sprättat. Det var kantband och en massa sömmar att ta sig igenom. Jag var dessutom tvungen att sprätta försiktigt så jag inte skadade framsidan så det tog sin lilla tid.

Planen var som sagt att sy på fleece på baksidan istället för det läbbiga syntettyget. Helst skulle jag velat ha ett ärtgrönt fleecetyg men något sådant hittade jag inte. Men här hemma i min (allt för stora) tyggömma hade jag brun fleece vilket passade bra även om det kanske är lite tråkigt.



Idag har lillgrisen haft en riktig sovdag och då passade jag på att dra fram grejorna igen och sy klart det där täcket. Så nu har vi äntligen ett jättemysigt och mjukt mystäcke som funkar lika bra i spjälsängen som i vagnen.


1 kommentar:

  1. Jättemysigt lapptäcke. Jag har varit sugen på att sy ett länge, men det känns som om det krävs lite mer tid än vad jag har just nu. Kul att få saker gjorda, det känns alltid lika bra efteråt!

    SvaraRadera