tisdag 29 juni 2010

Sommar, sommar, sommar och en ullbyxa

Härliga soliga sommar! Barnen springer ut och in som de vill. För det mesta endast iklädda shorts eller badbyxor. Studsmattan är monterad (med skyddsnät förstås) och "taket" på terassen på plats. Min käre make har dessutom skaffat en "vägg" (som är tänkt för patytält) som skuggar av ena sidan också. Så nu kan vi ha nöffeliten där ute utan att behöva oroa oss för solen.

Jag har stickat klart ullbyxan. Är väldigt nöjd med den om man bortser från sömmen i grenen som inte blev bra. Jag får inte till det där med maskstygn, det ska ju liksom bli osynligt. *suckar* Jag måste missförstå någonting för när jag gör det så blir det allt annat än osynligt som ni kan se på bilden.

Denna ullbyxa är stickad i M&K´s Eco ull. Mjukt och trevligt 100% ull. 100 gram räckte precis till byxan utan benmudden. Lite snöppligt kändes det när jag insåg att jag bara hade två nystan av just den färgen medan jag hade fem av varje i övriga färger som inköpts. Jag undrar fortfarande hur jag tänkte, om jag nu tänkte vill säga.

På grund av min miss så beslutade jag mig för att inte bara göra benmudden i avvikande färg utan också i helt annat garn. Jag stickade benmudden med mjuka härliga Idiecita alpacka som jag höll på att nysta upp. Jag tänkte som så att det är ju viktigast att det filtar bra i själva "rumpen" på byxan. Benmudden är mest till för passform och läckageskydd. Dessutom har jag hört att man kan filta alpacka så vi testar ( i liten skala) så får vi se vad som händer.



Jag stickade ullbyxan efter mitt favoritmönster Samuels Ullbyxa. Jag har stickat ullbyxor efter det här mönstret tidigare med gott resultat. Passformen är bra och jag gillar att det är så lätt att anpassa storlekarna eftersom man mäter istället för att räkna maskor. Den här modellen kan göras med långa, korta eller utan ben.

Jag funderar på att färga ullbyxan med KoolAid, men jag har inte bestämt mig för vilken färg än. Jag tror det kan bli snyggt med skiftningen av ljusare och mörkare färgnyans av samma istället för beige och grå som det är nu.

Sedan ullbyxan blev klar har jag roat mig med att fortsätta nysta upp Indiecita alpacka i olika grå och beige nyanser. Jag har fått ihop lite mer än en full ICA-kasse nu. Inte illa alls, härligt garn som går att använda till mycket. Jag tror jag ska sticka mig en fin sjal att värma mig med i vinter. Men först ska det bli en eller två ullbyxor till, vi måste ju se till att vi har så vi klarar oss ett tag framåt.

4 kommentarer:

  1. Jättesöta byxor, önskar jag hade orken att sticka något till min lilla Guldklimp.

    SvaraRadera
  2. Byxorna är ju urtjusiga, visst är det ljuvligt med sommar

    SvaraRadera
  3. Vilka fina ullbyxor! Hoppas de inte sticks :)

    Jag vet inte vad du använder för stygn för att sy ihop men det finns något som heter "kitchnerstitch", det är en osynlig söm, läste om det i en engelsk sticktidning. Kolla på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=I7jIzwO5Nv4

    SvaraRadera