måndag 14 juni 2010

Virkat, syr och stickar!

Ibland får man inget gjort och ibland gör man allt på en gång! senyum

Under veckan som gått har jag varit själv med barnen all min vakna tid. Detta har inneburit att jag suttit uppe mycket längre på kvällarna än vad jag i vanliga fall gör. Jag har helt enkelt inte velat lägga mig när det äntligen blivit lugnt och stilla. Istället har jag suttit där i min ensamhet, smuttat på hett lavendel/mynta te och njutit av tystnaden. Och så har jag virkat!

Under mina lugna stunder så har jag färdigställt mitt hemliga projekt. Ni kanske minns att jag var så glad över att äntligen lyckats få till virkade blommor, det här är vad jag skulle ha dem till. Ett virkat bygel/bumperbarskydd till vår Bugaboo Frog.



Inspirerad av Crochetras idé slängde jag mig över det hela och gjorde en egen variant. Crochetra var snäll och delade med sig av en beskrivning men jag är rätt så dålig på att följa virkbeskrivningar så jag bestämde mig för att göra det efter eget huvud.

Min variant av bygelskyddet har snörning istället för knäppning, samma princip som på en sko. Man trär på skyddet och så snör man ihop så att det inte blir någon öppning, knyter och petar in ändarna i kanterna. Voila!

Blommorna är egen design (eftersom jag var tvungen att hitta på själv för att få till det) och så har jag sytt fast blommorna med supersöta nyckelpigeknappar som dekoration. Jag var helt enkelt för lat för att trixa med knapphål och sånt. *s* Men fint blev det!



Eftersom jag är inne på bebisrelaterat pyssel numer (av förklarliga skäl) så har jag också planer på att försöka mig på att sy en sufflett till ovan nämnda barnvagn. Av någon anledning har jag alltid haft en förkärlek till barnvagnar och tillbehör, så en vagn som är lätt att förändra och som man kan sy eget till kunde jag ju inte motstå. Aldrig trodde väl jag att jag skulle ha en "stockholmslattemammavagn" men pysslaren i mig kunde inte motstå frestelsen! *s*



Jag har hittills lyckats klippa, sicksacka, sy ihop vissa delar och börjat kanta andra. Men det går väldigt sakta framåt. Jag vet aldrig hur länge jag kan hålla på och mycket jag kan få gjort. Ibland får jag plocka undan allt en kvart efter att jag släpat fram det. Men det går framåt.

Min första sufflett kommer att bli marinblå på insidan och mönstrad i marin, klarblå, lime och vit på utsidan. Vi får väl se hur det blir. Jag valde att börja med tyg som jag har ganska mycket av och som jag inte blir allt för ledsen av att kassera ifall det blir total katastrof. Förhoppningsvis så kan jag färdigställa suffletten under veckan, det är i alla fall min plan i dagsläget. Det ska bli väldigt spännande att se om den över huvud taget kommer att passa! *s*



Då jag höll på att färdigställa bygelskyddet till buggan så fick jag en ny strålande idé. Jag vill ha/göra ett liknande fast i retrofärger så att det matchar sittdelens sommaroutfit. Den går i sand, brun, orange och rosa precis som min Urbanna väska. Vore inte det fint? Jag tycker det, men den här gången tänker jag sticka istället. Virka i all ära men det är faktiskt skittråkigt att virka ett långt rakt stycke utan utsvävningar, då stickar jag hellre. Dessutom går det väldigt mycket snabbare för mig att sticka. Som synes på bilden, jag har redan börjat!

2 kommentarer:

  1. Åh va snyggt det blev! Smart med snörning också, den tanken slog mig aldrig. Simon skulle iofs garanterat hitta ändarna på snörningen och dra upp allt ändå.

    SvaraRadera
  2. Det är en enda lång snodd så det är inte bara att dra ur (som tur är) och ändarna är så väl inpillade under det tighta "fodralet" att jag lär få leta när jag ska ha av dem. *ha ha*

    SvaraRadera