söndag 4 juli 2010

Weekend i Göteborg

Helgen som var spenderade vi med hela familjen (förutom dottern som hade andra planer) i Göteborg och då mestadels på Liseberg.

Varje sommar anordnar makens företag en heldag med något kul till alla anställda och deras familjer. De senaste två åren har det varit Gröna Lund men i år blev det en hel weekend i Göteborg med två dagar på Liseberg och boende på hotell. Inte dumt alls!

Precis som förra året så sammanföll årets happening på storbusens födelsedag. Inte heller dumt då han fått spendera hela födelsedagen på tivoli två år i rad. Han är mycket nöjd och funderar redan på vad det kan tänkas bli för kul nästa år. *ha ha*

Vi åkte ned på fredagen. Vi åkte hemifrån strax före lunchtid och efter ett par timmars åkande tog vi en långpaus vid Brahehus där vi fikade och kollade in runinen. Vilken underbar utsikt!

Vi landade i centrala Göteborg vid 18-tiden. Vi checkade in oss på hotellet och kollade in rummet. Sedan begav vi oss ut på stan för att äta middag. Det var en underbar sommarkväll och rätt lugnt på stan för att vara fredag. Men å andra sidan var ju inte klockan så mycket heller. Vi åt och sedan gick vi tillbaka till hotellet där vi gjorde kväll efter lite fika och tv.

Vi ställde klockan för att komma upp i lagom tid på lördag morgonen. Det skulle duschas och kläs pås och sedan var det frukostbuffé på hotellet. Efter att pojkarna klämt i sig en rejäl hög pannkakor, pappa klämt i sig bacon och ägg och jag festat på färsk frukt, nybakt bröd och juice i stora lass så var det då äntligen dags för Liseberg!

Halva skaran dvs alla tonåringar och preeteens åkte spårvagn medan resten dvs vi + resten med barnvagnar gick till Liseberg från hotellet. Tog knappa 20 min. En riktigt skön promenad (på ditvägen iaf).

Lite lustigt och off topic är att alla anställda på firman har tre barn eller fler. Så trots att vi bara var fem familjer så var vi ett rejält gäng. *s*

Väl inne på Liseberg så var det åka, åka och åter åka som gällde. Samtliga utom mamma och nöffeliten fick åkarmband för två dagar. Men oj oj oj vilka köer det var på lördagen!

Efter sju timmar på Liseberg på lördagen så var det dags att gå till hotellet för gemensam middag med de andra. Det var buffé så man hade lite olika rätter att välja på plus en massa sallad och bröd. Sedan blev det kaffe och efterätt. När vi var färdiga med middag och fika så var det dags för oss och våra grabbs att dra oss tillbaka. Vi gick upp till rummet och försökte få barnen att varva ned och gå till sängs. Lättare sagt än gjort men till slut så slocknade dom.

Även på söndagen så var det med hjälp av klockan vi kom upp. Jösses så trött jag var när den ringde 7:30. Jag hade svårt att sova på hotellet på grund av alla ljud. Som lantis är man ju van vid att det är rätt så tyst på kvällar och nätter (bortsett från djur och naturljud). På hotell och mitt i stan är det aldrig tyst. Men till slut så tar ju tröttheten över som tur är.

Alla var trötta på morgonen, jag fick väcka både make och barn. Efter dusch och påklädning packade vi ihop alla grejor och lastade bilen, sedan blev det frukostbuffé igen. Även idag åt grabbarna pannkaka och vattenmelon i stora lass. Bra det, då vet man att de inte blir hungriga om en kvart.

Efter frukosten var det dags för Liseberg dag två. Söndagsvädret såg inte helt lovande ut då det var mulet och det kom lätta spridda regnskurar men strax efter lunch hade skurarna dragit bort och det blev istället soldis. Gjorde inte oss ett dugg faktiskt. Det var klart mer behagligt att lalla omkring i timmar i grått väder än i starkt gassande sol. Dessutom var det väldigt mycket mer behagligt för nöffeliten.

Den här omgången blev det mycket mer åka av. Dels så hade vi koll på vart dom olika attraktionerna fanns och vad respektive barn kunde åka, och dels var det mycket mindre folk så kötiderna var inte så långa. Perfekt faktiskt.

Vi var på Liseberg från öppning till klockan 17:00 då parkeringstiden gick ut. Då packade vi in oss i bilen och började resa hemåt. Väl i bilen slocknade jag och två av barnen som stockar. Det var helt omöjligt att hålla ögonen öppna. Jag beundrar maken som efter detta race orkade hålla sig pigg nog att köra hela vägen hem.

Vi rastade vid Brahehus igen och den här gången åt vi i restaurangen med utsikt över ruinen. Godkänt för att vara vägkrog. Har helt klart varit på sämre ställen och ätit sämre mat. Välbehövlig paus och välbehövlig mat och dryck för oss alla. Nöffeliten fick sin matpaus i bilen innan vi fortsatte. Alla nöjda och glada.

Hemresan fortsatte utan större problem tills vi passerade Norrköping. Då fick nöffeliten tvärnog. Han tokskrek mellan Norrköping och Nyköping så vi fick göra ett extra stopp bara två mil hemifrån. Lite frustrerande men vi fick i alla fall en något gladare lillebror. Väl hemma lät vi allt vara kvar i bilen och packade bara in oss själva. Barnen fick gå direkt i säng. Det tog ungefär fem minuter så var det så tyst, så tyst.

Vilken utflykt. Allt gick jättebra och det var full rulle hela helgen. Vi hade trevligt men samtidigt tar det rejält på krafterna att resa med ett gäng småbarn. Speciellt med bebis och trotsåldersmonstret (minibusen). Men som sagt, det gick bra och jag skulle helt klart kunna tänka mig göra samma resa igen men då vill jag gå på Universeum också. Det tror jag grabbarna skulle gilla, både den stora och de små. Kanske kunde man även lura med sig dottern, det skulle vara trevligt.