söndag 26 september 2010

Virkanfall

Jag har lärt mig en ny virkteknik, snäckskalsvirkning. Det är jättekul att lära sig nytt även om det ibland kräver en del tålamod och några upprepningar innan det blir som det är tänkt. Den här gången gick det lätt eftersom tekniken inte är så väldigt annorlunda än vågtekniken.

Jag bestämde mig för att använda mig av ullgarn som jag fått av min systerdotter. Det var en samling udda nystan i olika storlekar vilket passar perfekt till ett mindre projekt. Tanken är att det ska bli en kudde så småningom.

Jag har nu lyckats virka klart ett stycke som är lagom stort för att sys ihop till en kudde eller ett kuddfodral. Nu funderar jag på om jag ska sy på en dragkedja och sy en innerkudde. Det kanske är smartast så om man tänker på rengöring. Tills dess att jag fixat en dragkedja i lagom storlek och färgställning så ligger arbetet och vilar.


Jag fick lite blodad tand av allt funderande runt kuddar, så det garn som blev över när jag var klar med snäckskalsvirkningen virkade jag ihop till en stor rundel. Jag var inte helt säker på att garnet jag hade var i 100% ull men det både luktade så och kändes så vilket innebar att det borde gå att tova.

Ibland får man hjälp vare sig man vill eller inte. love


Jag tog risken och tog min rundel virkad av ihopknutna uddafärger och slängde in den i tvättmaskinen med veckans jeanstvätt. Resultatet blev fantastiskt! Garnet tovade sig jättefint. Jag blev så nöjd att jag plockade ihop alla småbitar jag hittade och virkade en liten kvadrat också. Nu ligger två fina väl filtade bitar och väntar på att bli framsidor på prydnadskuddar. Jag känner mig mycket nöjd och har nu arbetat upp ett rejält sug efter att pyssla ihop fler fina kuddar/kuddfodral, både virkade, stickade och filtade.

1 kommentar:

  1. Oooh jag håller också på med snäckskalsvirkning nu, jättekul och lätt. :D Dessutom växer de snabbt, härligt! ;)
    /Jenny

    SvaraRadera