onsdag 8 december 2010

Konvalescens och handarbete

Så blev det ännu ett långt glapp mellan inläggen. Det hade jag ju inte tänkt mig men bloggandet har fått ligga lite på is på grund av annat. Jag har ju bland annat varit sjuk, bara den biten är en hel följetong! Efter tio dagars penicillinkur så trodde jag ju att jag skulle bli frisk men ödet ville annorlunda. Dels så vill inte min rejält svullna lymfkörtel ge med sig och gå ned och dels så blev jag genast genomförkyld med hosta. Det tar liksom aldrig slut!

Igår fick jag en akuttid på grund av den där lymfkörteln. Den har varit onaturligt svullen ända sedan halsflussen drog igång och har inte gått ned sedan dess. Nästan hela vänstra sidan av min hals har en stor svullen knöl. Det ser lite ut som om man lagt in en kycklingfilé under huden där. Den är öm vid beröring och när jag gör vissa rörelser och fram mot kvällen så värker det ofta lite lätt.

Första gången jag kontaktade sjukvården efter att ha avslutat penicillinet utan att lymfkörteln gått tillbaka till normal storlek så sa de bara att det kunde ta upp till tre veckor efter avslutad kur innan svullnaden gav med sig och att jag kunde återkomma då det gått tre veckor om jag inte blivit bättre. Som tur är så har vi en underbar BVC-sköterska som inte ansåg att detta var normalt och skakade fram en tid åt mig akut på VC då jag var i kontakt med henne i annat ärende.

Väl på VC så känds det, mättes det, togs lite prover och så vidare. Alla prover såg fina ut och det ser inte ut som jag har någon pågående infektion som skall orsaka detta problem. Läkaren konsulterade öron, näsa, halskliniken och det bestämdes att jag ska remitteras dit för vidare undersökning och provtagning. Man misstänker att jag fått en infektion i själva lymfkörteln då det ju bara är den ena som bråkat. Den ahr dessutom varit svullen i hela sex veckor vilket inte är normalt. Så nu väntar jag på att öron, näsa, hals ska kontakta mig vilket de skulle göra den här veckan. Men det är ju vården vi talar om så jag är inte helt optimistisk gällande det tidsperspektivet.

Förutom mina fysiska besvär har det varit födelsedagar, skolaktiviteter och julbord med makens jobb. Det senare på slott/herrgård med övernattning. Hur mysigt som helst och väldigt trevligt att komma iväg och få vara lite social efter att ha varit bunden hemma så länge.

Nu när jag inte ligger däckad i feber längre utan bara går och är allmänt snuvig och hostig (förutom svullnaden då) så stickas det och virkas en del. Förutom att det är min favoritsysselsättning så är det ju så perfekt sysselsättning när man sitter i soffan och hänger framför tv:n. Efter som jag oftast går och lägger mig ganska tidigt med minsteman så spelar jag in diverse deckare och andra program som jag sedan tittar på dagtid när jag fördriver tiden i soffhörnet med min tekanna.

Ja, jag sitter ju inte helt klistrad i soffan hela dagarna, jag har ju trots allt barn att ta hand om, tvätt som ska tvättas, disk som ska diskas, mat som ska lagas, hund som ska ut och så vidare och så vidare. Men jag hänger i soffhörnet så mycket jag bara kan för än så länge har jag inte helt fått tillbaka orken.

En del färdigställt sedan sist har det blivit. Jag har ju bland annat stickat vantar på beställning till en nätväninnas son som har dysmeli. Hon hade svårt att hitta något som passade på honom och som satt kvar. Jag hade kvar av garnet som jag stickade mössa åt honom i för ett tag sedan så det blev matchande vantar. Eftersom jag fortfarande hade ett nystan kvar efter det så skyndade jag mig att sticka ett par torgvantar åt mamman också då jag hört att hon klagat på att hon var frusen.


Mottagarna visar upp mina alster.

När jag klar med beställningarna så började jag på en trekantsjal i entrådigt ullgarn från Ullcentrum. Ett helt underbart garn som är flerfärgat i gröna och lila nyanser. Det tar sin lilla tid att sticka i tunt garn, speciellt om det ska bli något stort av det. Men till slut så tog garnet slut och jag fick äntligen maska av. Nu ligger den och vilar i väntan på blockning. Jag lovar att fota och visa upp den så fort den är helt klar.

Jag har också hunnit med att virka ett till bygel/bumperbarsskydd till barnvagn. Den här gången blir det lite extra spännande eftersom det är till en Phil and Ted´s och någon sådan har jag ju inte längre så jag har fått gå efter överskickade mått. Jag hoppas verkligen det passar!

Jag passade på att sticka ett par raggsockor till nöffe (minstingen) också. Han blir så kall om fötterna nu så tjocka sockar är ett måste, det blir kallt på golvet i gamla hus.



Nästa projekt på gång är en rätstickad halsduk till mig själv. En lång sådan, så att man kan vira den ett par varv. Den här stickar jag på längden då jag gillar den långrandiga effekten, men det blir många maskor. Får se om jag är tvungen att göra något mindre projekt i mellan eller om jag lyckas göra klar denna utan att vika av från banan. *s*


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad skönt att du verkar vara på bättringsvägen! har väntat o väntat på att du ska blogga igen.. jag haar följt din blogg ett tag nu och blir så inspirerad av dig!!! Krya på dig ordentligt nu!! Mvh Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag hittade in till din blogg för nästan ett år sedan och hittade din beskrivning till en vågig filt. Nu är min filt äntligen klar och finns att beskåda i min blogg: http://kreativgegga.blogspot.com/2010/12/fjarde-advent.html
    Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  3. ೋღ❤ღೋ ═════════╗
    ~ Ett Gott Nytt År Till Dig!
    ╚═════════ ೋღ❤ღೋ

    SvaraRadera