måndag 3 januari 2011

Datortomografidags

Idag var det dags för datortomografin. Jag har gjort en sådan tidigare för några år sedan pga gallstensutredning så jag vet hur det går till. Men den här gången skulle jag få kontrast vilket jag inte fått tidigare. Dessutom är det ju svårt att inte oroa sig eftersom det fortfarande inte ställts någon definitiv diagnos gällande knölen.

Enligt instruktioner så hade jag fastat helt i två timmar före undersökningen och självklart var jag väldigt törstig. Av någon konstig anledning så blir man extra törstig och hungrig just bara för att man inget får äta/dricka. Bara att bita ihop.

Väl på sjukhuset så började det med att jag självklart inte hade någon tiokrona så jag kunde inte låsa in mina ytterkläder. Jag hade en femkrona, men bara en så jag kunde inte växla heller. Jag hade inte tillräckligt med tid för att springa till Pressbyrån och handla något för att få växel heller så det var bara att ta med kläder, väska och så vidare upp till radiologen och se glad ut trots att det stod på pappret att man skulle hänga av sig. Vad ska man göra?

Anmälde mig i receptionen och frågade där om växel. Tyvärr hade de inte heller några småpengar så det fick vara. Men sköterskan i receptionen sade att jag fick ta med kläderna in. Bra det i alla fall.

Behövde inte sitta ned i mer än ett par minuter innan de kom och hämtade mig. Väl inne visade det sig att jag inte behövde klä av mig och dra på en sån där käck bomullsrock utan det räckte med att hasa ned behåbanden. Skönt, jag hade oroat mig lite över det där då jag fryser så lätt och då jag frös så otroligt förra gången.

Jag fick ligga ned och ha huvudet i en fixeringsgrunka av metall. Blev instruerad om hur det skulle gå till och sedan sattes nål i armen för kontrasten. Först testade man med koksalt vilket gjorde hela armen alldeles kall. Sedan kom kontrasten. Vilken otroligt skum känsla, det är som en värmevåg som passerar hela kroppen. Först blev det alldeles varmt i halsen och sedan vandrade det nedåt. Helskumt!

Jag fick åka in och ut ur röret/apparaten några gånger och sedan var det över. Tog nog inte mer än max tjugo minuter trots att det på pappret stod att man skulle räkna med minst en timme.

Skönt att ha det gjort! Nu är det bara att vänta och se vad doktorn säger efter att ha sett bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar