tisdag 25 januari 2011

Färgat garn

Nu när filten är klar så har jag funderat och funderat på vad jag ska pyssla med härnäst. Efter att ha påbörjat och repat upp inte mindre än tre nya småprojekt så fick jag en plötslig ingivelse och slängde in sockgarn med Kool-Aid i micron.

Jag har länge haft två fina flerfärgade nystan sockgarn som inte räcker till ett par rejäla vuxensockar, jag har sneglat på de nystanen i evigheter och tänkt att jag måste skaffa något passande att kombinera dem med. Sagt och gjort, men istället för att köpa mer garn så har jag nu färgat garn själv som kommer att passa perfekt till dessa två udda nystan.


Kool-Aid färgade härvor på tork över vedspisen.

Det var riktigt kul att färga garn på det här sättet. Enkelt och kul. Nu vill jag ju ha mer ofärgat sockgarn att leka med. Jag som inte ska köpa garn utan göra av med det!

Innan jag själv provade att färga med Kool-Aid så hade jag gjort lite research i diverse bloggar för att få en uppfattning om hur man skulle göra. På mer än ett ställe har jag läst att det luktar så gott. Jag vet inte om jag håller med om det. Kool-Aid luktar starkt artificiellt och varm blöt ull luktar ju inte rosor direkt och kombinationen är inte direkt den bästa. Man kan lugnt säga att det luktar b(l)ä!

När garnet väl torkat luktar det däremot ganska gott, fast det känns lite konstigt med garn som luktar tuttifrutti. *s*



Nu har jag just testat att färga ett melerat garn (svart/grått/vitt) och det gick sådär. Fast det berodde inte på garnet, garnet är av samma sort som det jag färgade innan och som synes på bilden var det inget problem med infärgningen där. Det är snarare så att de ljusare nyanserna av Koll-Aid inte ger så mycket färg. Ljusrosa fungerade men jag vet inte om jag tycker det blev särskilt snyggt. Gul däremot gav inget resultat alls, eller jo kanske en liiiten aning gulare än innan men det är lite det. Då använde jag ändå tre påsar till 50 g garn. Till slut slängde jag ned en påse orange också och då tog det lite.


5 kommentarer:

  1. Jag måste vara den enda i världen som tycker att blöt ull (eller all ull som luktar får) luktar gott!

    SvaraRadera
  2. Teskedsmamman - Det ÄR kul! :-D

    Manduzana - Jag gillar ulldoften i normala fall men kombinationen varm, blöt ull och tuttifrutti är inte så trevlig tycker jag. :-)

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det skoj att färga garn! :-)
    Tror du har gjort helt rätt slutsats när det gäller smakerna/färgerna på cool-aid, att köpa en som är ljusrosa är liksom inte värt pengarna då man måste ha i så mycket av det pulvret. Hellre köpa en med mörkare färg och ta mindre, eller köpa en flaska karamellfärg på ica. Med karamellfärgen går det visserligen inte att få samma styrka på två bad lika lätt, men ska man bara färga enstaka härvor spelar det ju mindre roll!

    SvaraRadera