lördag 8 januari 2011

Fästa trådar på mormorsrutor

Jag har lovat mina tissel och trasselvännter att jag skulle försöka mig på en förklaring på hur jag fäster trådarna på mina mormorsrutor under arbetets gång.

Många virkar in trådarna och tycker då att det blir fult med avvikande färger som lyser igenom. Gör man som jag och virkar in trådarna i respektive tråds egen färg så slipper man det.

Det är absolut inget avancerat men det är inte alltid så lätt att förklara hur man gör speciellt inte när man inte kan visa, så jag tog en hög kort med mobilen och gör nu ett försök med text och bild.







Först gör jag själva färgbytet. Här går jag som synes från lila till rött garn.




När jag byter garn så drar jag åt föregående färg hårt så att den maskan inte syns. Det vill säga det lila garnet här.




Sedan tar jag med mig den nya färgen (här den röda) och virkar tre luftmaskor vilka blir en fuskstolpe i mormorsrutan. Jag vänder arbetet för att fortsätta med den nya färgen och nästa varv med stolpgrupper.

Jag vet att inte alla vänder på arbetet när de virkar mormorsrutor men så har jag lärt mig att göra.





Här ser man att den röda garnänden hängt med luftmaskorna/fuskstolpen och sitter överst i kedjan medan den tidigare färgens ändar sitter nedtill.




Garnänden från föregående färg (här lila) drar jag igenom de fasta maskorna som bildas ovanpå stolpgruppen.







Detta gör jag från framsida till baksida och från baksida till framsida ända fram till stolpgrupperna på första hörnet. Vid mellanrummen mellan stolpgrupperna låter jag garnet löpa med då det nyps fast av stolpgruppen där sedan vilket gör att det inte syns.












Sedan börjar jag virka stoplgrupperna på mormorsrutan som vanligt och då virkar jag samtidigt in förra varvets garnändar som ju dragits genom de fasta maskorna på föregående varvs stolpgruppers ovansida.

Jag brukar nöja mig med att låta garnändarna följa med till första hörnet där de efter att blivit inkapslade av två stolpgrupper klipps av. Man kan självklart fortsätta nästa in garnändarna och låta dem följa med längre om man vill det.




Sedan fortsätter jag virka stolpgrupper runt rutan som vanligt. På bilden ser man hur de lila garnändarna spretar ut vid första hörnan.






Här har jag klippt av de lila garnändarna och fortsätter med stolpgrupperna.




Nu är min mormorsruta färdig. Inga spår efter garnändar och inga avvikande färger som lyser igenom. Sen är det bara att upprepa proceduren tills man är nöjd med mormorsrutans storlek.




Jag hoppas det var hyfsat enkelt förklarat. senyum


Behöver du en tutorial på hur man virkar mormorsrutor så hittar du en illustrativ sådan här!

3 kommentarer:

  1. *haha* nä, vi gör inte likadant ;)

    Men din förklaring var jättebra och enkelt förklarad :)

    SvaraRadera
  2. Men nu blev jag ju nyfiken på hur du gör.*s*

    SvaraRadera
  3. Började med mormorsrotor igår:) Och blev så fundersam över alla garnändar...Tack för beskrivningen! Ska prova på det sättet i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera