onsdag 19 januari 2011

Montering pågår

Nu håller jag på att montera det sista på min mormorsrutefilt. Det tog lite längre tid än jag hade hoppats på då det grå garnet som jag använde som avslutande färg på alla rutor tog slut. Som tur var så kom min käre make till undsättning och besökte en garnaffär under lunchen dagen efter och fixade garn åt mig.

Jag antar att maken och hans kollega stod ut lite där i garnbutiken i sina skitiga varselkläder. Inte varje dag det kommer in två grovarbetare och handlar skulle jag tro. *s*

Garnet maken kom hem med var perfekt. Så efter att ha färdigställt de sista rutorna kunde jag börja organisera dem och sen var det bara att börja jobba med monteringen.


Nu funderar jag över hur jag ska kanta filten när den är färdigmonterad. Det känns som om den behöver en kant. Helst skulle jag velat ha en grå kant också men jag vägrar köpa mer garn till restgarnsfilten. Hela grejen med en restgarnsfilt är ju just att man ska använda upp rester och udda nystan, inte fylla på med mer. Så det får bli svart istället.

Den stora frågan är nu om man ska göra en kant med stolpgrupper runt hela eller om man ska virka vanliga stolpar. Det kanske blir snyggast med stolpgrupper eftersom hela filten är uppbyggd med stolpgrupper. Ska fundera medan jag fäster de sista trådarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar