fredag 7 januari 2011

Viktresan

Jag har inte skrivit om mitt senaste icke handarbetsrelaterade tilltag. Eller senaste och senaste, jag har ju hållit på några veckor nu. Jag har börjat ta tag i min vikt, inte en dag för tidigt egentligen men sent ska syndaren vakna heter det ju!

Den 28/9-2010 växlade jag spår och valde att köra lchf och förändra mitt liv. Detta innebär att jag sedan dess inte äter socker, mjöl, pasta och potatis. Förutom detta håller jag koll på kolhydratinnehållet i det jag äter. Jag äter mycket ovanjord grönsaker, fullfeta mejeriprodukter och äter alltså grönsaker eller tex svamp till kött och sås. Detta funkar väldigt bra hemma hos oss då det är en väldigt liten förändring matmässigt förutom att jag låter bli vissa livsmedel. Resten av familjen äter som vanligt.

Min ändrade livsstil har hittills gett fantastiska resultat! Mycket bättre än vad jag förväntat mig. Jag har i dagsläget gått ned 16 kilo sedan jag startade äta och tänka annorlunda! Nu börjar det synas ordentligt också för folk jag träffar börjar påpeka saken. Jag har själv svårt att se någon större skillnad men jag märker ju att kläderna "blivit större".

Tittar man på gamla och nya bilder kan till och med jag se att det hänt saker. Ja, just det! Jag har ju klippt av mig håret också. Det var min -10 kilos grej. Ni får försöka att inte låtsas om knölen, det ser helt bisarrt ut jag vet men vad gör man?


2010-09-25                                        2010-12-30

Jag inser att det ofta går fort att tappa vikt i början för att det sedan kommer att plana ut och bli svårare. Men mitt resonemang är att allt nedåt är bra även om det är aldrig så lite. Förväntar man sig att tappa flera kilon per vecka så blir det bara jobbigt i längden så det gäller att bibehålla en sund inställning till vad som är rimligt och att se till helheten.

Jag är väldigt nöjd med det resultat jag hittills uppnått men jag har fortfarande många kilon kvar att tappa innan jag nått mitt mål. Det kommer förmodligen ta lång tid men å andra sidan, vad gör det? Jag har ju all tid i världen!

6 kommentarer:

  1. Du är ju superduktig!!!! Heja heja heja!!! Jag ska försöka sätta fart jag med!!! Men det kom en magsjuka ivägen här... men när jag känner mig helt kry så jäklar anamma!!!

    SvaraRadera
  2. Gott jobbat tjejen!!
    Grattis till gott resultat!!

    SvaraRadera
  3. Tackar! Det känns bra! :-D

    SvaraRadera
  4. Gud vad inspirerande med att läsa om andra människors viktminskning! Har flera vänner och bekanta som ändrat sin kost på samma sätt som du. Nu blir jag riktigt taggad själv! Tack för inspirationen och vad maffigt att ha gått 16 kilo på 3 månader! GRATTIS!
    Jättefin blogg också, ska lägga upp dig i min blogglista.

    Ha det bra och lycka till med allt!

    Hälsningar Camilla
    www.frokensotspyssel.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Grattis! Vad härligt! Jag har också planerat att börja äta lchf, men har inte kommit igång med det än.

    SvaraRadera
  6. Hej! Va duktig du är! Var ute och letade virk/stickmönster till en filt och hamnade på "din viktresa". Imponernade! Jag behöver se/läsa att det fungerar för "vanliga" människor - och inte ska vara helt omöjligt...... Vänta bara, efter alla helger, tänker man, ska ta mej f*n BÖRJA NU!!!!

    Tack! Birgit

    SvaraRadera