torsdag 10 februari 2011

Kan man bli förälskad i garn?

Kan man bli förälskad i färg och material? Det satt jag och funderade på igår kväll. Det är nämligen så att ett vackert garn får mig att känna mig så löjligt härligt glad, ungefär så där som man känner sig när man är förälskad.

Jag kan bli alldeles kollrig av vackra garner. Färgställningar som tilltalar mig, eller hur ett mjukt garn känns mot huden. Jag skulle kunna köpa hur mycket garn som helst bara för att få hantera all denna skönhet. Som tur är så sätter verkligheten stopp för det. Kanske lika bra det, annars skulle jag bli tanten som bor i ett garnnystan till slut. *ha ha*

Just nu håller jag på att sticka muddar/pulsvärmare av ett underbart handfärgat ullgarn. Jag har inte färgat det själv utan köpt det. Färgerna är helt underbara! Jag har varit kär i det här garnet så länge och funderat på vad jag ska göra av det. Eftersom jag inte har så mycket av det så blir det pulsvärmare. Mönstret har jag knåpat ihop själv så det ska bli intressant att se hur det blir i slutänden.

MEN! Ja, det finns ett "men"! Garn i härvor i vackra färgställningar blir inte alltid som man tänkt sig när man väl börjar sticka med dem. Ibland blir det bara spräckligt och har man då tänkt sig ränder eller färgade fält så blir man ju lite besviken. Det var därför det blev pulsvärmare, färgsektionerna är så korta att det ska till ett litet stycke för att få den färgeffekt jag ville ha. Det krävdet flera testlappsomgångar och mycket mätande innan jag kom fram till en lagom storlek. Men nu är jag nöjd, mycket nöjd till och med.

Förhoppningsvis så kan jag visa upp dem snart. senyum



2 kommentarer:

  1. hej man blir förälskade som du säger när det är ens favofärg jag är förälskade i opal garn för det är så fina färger på det garn spelar ingen roll vilken nysta det är just från det garnet så jag förstår dig fina garn du har på bilden hoppas det blir fina saker ser fram emot att titta in och se vad du har gjort av dessa garnnystan kram maria

    SvaraRadera
  2. Klart man kan, man kan bli beroende också. Man kan gå ut fast besluten att inte köpa något garn alls för det har man ju gott om och eftersom det bara är mjölk-ost-limpa... som ska handlas så är det ju enkelt.
    Lik förbaskat så är det några nystan som smyger sig på en. Men ok, en del dricker för mycket och röker och knarkar så några nystan är ju bara fint egentligen. Lite helylle sådär.

    SvaraRadera